Byggahus.se

Skorsten

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Sotarn jag har i kommunen ger mig så vaga svar hela tiden, så jag tänkte försöka få ett klart och tydligt svar från någon här istället.

Det handlar om att komma åt en rökkanal i skorstenen!

Jag har nämligen tankar på att ställa in en kamin i mitt vardagsrum i framtiden, men behöver få svar på detta nu innan jag bygger upp en vägg framför skorstenen där rökkanalen EGENTLIGEN går.

Jag bifogar en enkel bild:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2015-04-14 kl. 11.44.58.png

ca 2 meter ovanför golvet i mitt vardagsrum (där jag ritat in kaminen) går en imkanal för ventilation. Den har jag murat om, så att den ventilerar rummet brevid (där jag ska bygga upp väggar), och då undrar jag om man kan gräva sig in i skorstenen för att komma åt rökkanalen som ligger längre in i skorstenen från vardagsrummet? Eller måste jag beställa det här jobbet innan jag bygger väggarna?
    I den rökkanalen går idag en vedpanna, men tanken är att den ska bytas ut inom en överskådlig framtid mot markvärme, så att jag kan använda rökkanalen åt en kamin.

Kanalen markerad med ? trodde jag först att det var en rökkanal, men sotarn sa bara "Jag vet inte vad det är. Ibland byggde man in "fake"-kanaler i skorstenen bara för att få till formen, utan att de går att använda. Lite vagt, enligt mig. Speciellt efter att jag beställt en inventering av mina rökkanaler för att få ett svar.

Någon som kan ge mig tydliga svar? :)

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Du kan gå in på rökkanalen från motsvarande sida!
    Plocka bort några stenar i höjd med kaminens rökrör på andra sidan (blå pil) och fortsätt där genom skorstenen till kaminen. Då kan du lättare få till en botten på rökröret och även arbeta dig igenom under VENT-kanalen från båda sidorna. Troligen är det tomrum där, så du får fortsätta att bygga upp en rökkanal även där.
    Regeln brukar vara minst en meter från taket, till kaminens rökrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    rör.jpg