Hej.
Ska byta panna och har bl a snöat in på hargassner. Någon som vet plåttjockleken på pannkroppen på dessa? Har inte lyckats hitta det nånstans.
 
Säkerligen tillräckligt. Kolla vikten och jämför den med liknande pannor i samma storlek.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
D09
Mailat och frågat Hargassner?

Annars kan jag borra ett hål i min o kolla ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Fick svar från ett annat forum. 6mm :)

@D09; Är det en hargassner vedpanna du har? nöjd?
 
D09
pellel skrev:
Fick svar från ett annat forum. 6mm :)

@D09; Är det en hargassner vedpanna du har? nöjd?
Det är en hargassner hv40, är hur nöjd som helst med hur den fungerar, sen finns det alltid förbättringsområden :)
T ex internetuppkopplingen som kommer till höst har jag saknat :)

Är ingen vedpanneexpert, dvs detta är min första men den sköter sig helt själv och funkar jättebra :)

Annat vore ju katastrof ;)
 
kulle
D09 skrev:
T ex internetuppkopplingen som kommer till höst har jag saknat :)
:thumbup::p:cool::thumbup:
 
D09 skrev:
Det är en hargassner hv40, är hur nöjd som helst med hur den fungerar, sen finns det alltid förbättringsområden :)
T ex internetuppkopplingen som kommer till höst har jag saknat :)

Är ingen vedpanneexpert, dvs detta är min första men den sköter sig helt själv och funkar jättebra :)

Annat vore ju katastrof ;)
Jag tittar på lite olika pannor, men har snöat in på österrikarna då de verkar genomtänkta och smidiga.
Har "hyfsad" ack-tank sedan innan (2500 liter) och tittar man på exempelvis hargassners rekommendationer ska jag ju då inte ha större än en HV30. Undrar om jag behöver utöka med mer vatten och gå upp till 40:an i så fall. Men 30:an kanske räcker?
Har 1800-talshus på 1,5 plan 130m2 byggarea. Tilläggsisolerat med 8" mineralull.
 
D09
pellel skrev:
Jag tittar på lite olika pannor, men har snöat in på österrikarna då de verkar genomtänkta och smidiga.
Har "hyfsad" ack-tank sedan innan (2500 liter) och tittar man på exempelvis hargassners rekommendationer ska jag ju då inte ha större än en HV30. Undrar om jag behöver utöka med mer vatten och gå upp till 40:an i så fall. Men 30:an kanske räcker?
Har 1800-talshus på 1,5 plan 130m2 byggarea. Tilläggsisolerat med 8" mineralull.
Jag resonerade så att det skiljde så "lite" i pris för att gå upp en storlek på pannan och ville inte begränsa mig till att i framtiden kunna öka vattenvolymen :)

Får du in mer vattenvolym tycker jag personligen ( ingen expert utan en glad eldare ) att det är värt att gå upp en storlek :)

Bäst är nog att kolla av direkt med Hargassner utifrån dina förutsättningar :)
 
Jag får nog göra det. Jag får ringa dem i morgon. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har du fått tag i Hargassner folket Pellel ??
 
Det blev en effecta lambda 35 istället. Hur nöjd som helst. Jag tyckte prisskillnaden blev för stor mot hargassner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.