det stänger som ett lock, kan inte se att det möjligtvis skulle göra rökgasvägen längre annat än den lilla kröken det får ta runt locket som inte är vidöppet längre
 
tpsoft skrev:
det stänger som ett lock, kan inte se att det möjligtvis skulle göra rökgasvägen längre annat än den lilla kröken det får ta runt locket som inte är vidöppet längre
Stänger det kan du inte stänga det helt utan du får va uppmärksam på om brännaren blir varm el liknande på utsidan av pannan, Blir den det har du nog stänkt för mycket men det kanske har varit som du har det nu även tidigare...
 
så som jag ställt spjället just nu så verkar det inte bli för varmt men har inte heller direkt märkt nån skillnad i pelletsförbrukningen heller, ska prova vrida ner shunten lite å se om vi behåller temperaturen inne.
 
Stämmer det att en full behållare drar mer pellets, det vill säga att det går åt mer pellets om man fyller på med många säckar på en gång istället för lite åt gången?
 
Nej det stämmer inte
 
Har du någon motdragslucka monterad direkt efter pannan?

Annars kan detta vara klokt att installera så att du alltid får rätt undertryck i pannan.

En pelletsbrännare kräver endast ett litet undertryck/drag.

Ett för högt drag i skorstenen höjer röggastemperaturen och försämrar verkningsgraden.
 
Skapligt trådlyft... åtta år...
 
Hoppsan ☺
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.