12 374 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Fördelar med pelletspanna jämfört med vedpanna + pelletsbrännare?
Du måste ju skaffa en riktig vedpanna laddomat och acktank för att elda ved på riktigt. Solvärmen kan du glömma, blir inte lönsam så skaffa acktank bara för solvärme är bara att kasta pengarna i sjön till minusränta.
En riktig vedpanna för omvänd förbränning fungerar utmärkt också med pelletseldning men keramiken behöver oftast tas ur jnnan pelletseldningen kan startas.
En pelletsbrännare på 30-50 kW är det bäst att satsa på då de vanliga brännarna för olje-och pelletspannor inte ger tillräcklig effekt.
Pellets- och vedeldning är ingen enkel kombination och ska man ha det bra så blir det rätt så dyrt.
En riktig vedpanna för omvänd förbränning fungerar utmärkt också med pelletseldning men keramiken behöver oftast tas ur jnnan pelletseldningen kan startas.
En pelletsbrännare på 30-50 kW är det bäst att satsa på då de vanliga brännarna för olje-och pelletspannor inte ger tillräcklig effekt.
Pellets- och vedeldning är ingen enkel kombination och ska man ha det bra så blir det rätt så dyrt.
Ja jag funderade själv innan jag skaffade pellets om jag i stället borde satsa på ved. Men jag kom fram till att jag är 56 och blir inte yngre, hade jag varit 20 så hade jag satsat på ved. Men nu vill jag nog prioritera att kunna vara i verkstan ock snickra i stället för att stå på vedbacken och hugga.. Jag har en brännare som blåser rent sig själv med tryckluft så det är minimalt med jobb.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om man vill nyinstallera en anläggning som kan elda både ved och pellets så har jag svårt att tro att det nödvändigtvis behöver bli så krångligt att växla mellan de två bränsleslagen, jag kan aldrig tänka mig att det finns särskilt många som lyfter ut keramiken ur sin pannor varje gång de känner för att byta typ av bränsle.johanpelle skrev:Du måste ju skaffa en riktig vedpanna laddomat och acktank för att elda ved på riktigt. Solvärmen kan du glömma, blir inte lönsam så skaffa acktank bara för solvärme är bara att kasta pengarna i sjön till minusränta.
Det måste finnas några panntillverkare som har kan föreställa sig denna typen av önskemål från en kund.
Jag har ett Vidunder, med överförbränning, i källaren som jag skulle kunna konvertera till pelletseldning med hyfsad verkningsgrad och hög effekt, på bara några minuter genom att lyfta i en brännare jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att göra samma ska med pannor från andra tillverkare? Och om det mot förmodan är så kanske det bara finns ett alternativ för TS?
Klicka här för att svara