peternicklas skrev:
Miljövän och elda med ved, något som inte stämmer.
Den diskussionen kan man ta tio varv till om man vill, och vi har redan gjort det en gång i den här tråden tror jag.

Men eftersom att du bjuder upp till dans på ett så artigt sätt så är jag inte den som tackar nej i, särskilt inte i min egen tråd :rolleyes:

Jag tror att det bästa som finns för miljön är att värma sin bostad med ved och, att det är bra om denna ved har transporterats så kort sträck som möjligt, hällst ska den fällas vid huset och köras till pannan med skottkärra vilket är vad jag gör till viss del.

Om veden sågas ner, körs till en fabrik som gör pellets av den, varpå man kör till ett lager, och sedan kör den till pannan så tror jag att det skulle gå på ett ut (för miljön) att elda pannan med olja bränslen.

Om man värmer sitt hus med el så är det lika med att elda kol i min bok eftersom att Sverige importerar el från kolkraftverk.

peternicklas
Om du säkerställer så att samma mängd skog växer till sig i skogen som du eldar upp, är du en bit på väg. Använder man sedan bara handkraft och inga fordon eller motorsåg för avverkning/transport så är det lite bättre. Sedan gäller det att pannan inte släpper ut en massa skit vid förbräning! Kolkraft är skit!
Jag eldar bl.a. med biogas vilket är en bra då det annars hade gått ut i luften.
Jag skulle dock aldrig elda med ved inte ens med pellets, är för lat!

Biogas vet jag inte hur jag skulle göra för att få som uppvärmningskälla till mitt hus.

Jag erkänner att en del av min ved körs med traktor en kortare sträcka (och att jag för övrigt äger en bil).

Jag använder motorsåg, och den drivs med alkylatbensin vad det nu är?

Jag utgår från att killen jag köper veden av är rädd om sin skog de flesta svenska skogsägare är ju det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.