Liiite mer info kanske du kan erbjuda om du vill ha ett seriöst svar...

Det är mer en allmän reflektion. Läser igenom trådarna om ved-, pellets- och annan biobränsleeldning och då dyker det emellan upp varningar för att man ska se till att inte pannan kokar. Så jag undrar kort och gott - varför det, och vad händer om den gör det?

• Gilla
Kaellberg
  • Laddar…
Jag har varit med om en del kokande pannor. Det första som händer är att det blir ett fruktansvärt oljud. Om detta händer på natten första gången man är med om det kan det vara riktigt läskigt. Förhoppningsvis vaknar man i alla fall och kan strypa elden så det slutar koka. Men då har förmodligen mycket vatten redan hunnit tryckas ut genom nödutloppet (eller vad det heter), så man har att göra ett bra tag med att fylla på nytt vatten och lufta element.
Om man inte stoppar elden förmodar jag att det slutar med att allt vatten i systemet kokar bort och pannan bränns sönder.

andersmc skrev:
Om man inte stoppar elden förmodar jag att det slutar med att allt vatten i systemet kokar bort och pannan bränns sönder.
Eller exploderar/slås sönder. När vattnet förångas tar det grovt räknat upp 1000 gånger större volym. Förhoppningsvis finns fungerande säkerhetsventiler som lättar på trycket, men de ångblåsor som bildas växer och kollapsar rätt abrupt och ger våldsamma tryckstötar, vilket är skälet till att det låter så illa.

Majgårdarna
Kokning är inte kul.
Jag lyckades få innovan att koka en gång när jag pillat lite väl mycket på drift termostaten.

Sonen på 3 år blev inte imponerad när 150L kärlet i hans garderob började låta

Vad händer om vedpannan kokar?

Jo en del av taket blir alldeles fritt från snö och is:x

rca1959 skrev:
??? utveckla tack! :)

Vid vedeldning SKA du ha en SYR-ventil som styrs av mekaniska termostater, 2 st i samma hål i pannan. Dessutom öppet expansionskärl eller ett stort slutet kärl med ventilrör med avluftning och övertrycksventil. Vid ca 95 grader öppnar SYR-ventilen och spolar varmvatten ut i avloppet tills panntempertaturen sjunker. Tror det är lag på detta!

Hampe skrev:
Vi pratar KAAAAAAAAABOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM här....

Och jag lovar dig, om det skulle ske, var INTE i närheten.

Tycker det låter på en del kommentarer här som att det är huset som blir fritt från tak.

Majgårdarna
Gunnar_A skrev:
Vid vedeldning SKA du ha en SYR-ventil som styrs av mekaniska termostater, 2 st i samma hål i pannan. Dessutom öppet expansionskärl eller ett stort slutet kärl med ventilrör med avluftning och övertrycksventil. Vid ca 95 grader öppnar SYR-ventilen och spolar varmvatten ut i avloppet tills panntempertaturen sjunker. Tror det är lag på detta!
Finns ingen lag på syr ventil. SYR det är väl ett företags namn? Skulle det vara lag på att installera ett visst märke :D

Dessutom så behövs det ej vid öppet system

ricebridge skrev:
Tycker det låter på en del kommentarer här som att det är huset som blir fritt från tak.
Mmmm, har alltid velat ha ett cabrilohus :D

Hampe skrev:
Från expansionskärlet på vinden går ett grovt (tack och lov) rör upp genom taket. De gånger jag lyckat koka pannan sprutar det ut nästan 100 gradigt vatten i stora mängder på taket. Då min gamla panna har 560 liter i sin inbyggda tank blir det snabb avisning av taket........

Det dundrar och skakar rejält i hus och rör.
Det blir blött både här och där av vatten som inte längre får plats i systemet.
Bara att hoppas att eventuella ventiler fungerar som de ska, annars sticker expansionskärlet eller pannan som en raket.
Sen om grejerna fortfarande är hela så är det bara att lufta lite här och där och återfylla systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.