Hej.

Pratade med min sotare här om veckan då jag skulle vilja ha sotat min braskamin till vintern. Bor i ett fd. sommarhus på dryga 50kvm. Av den anledningen så har det inte blivit sotat på några år, men å andra sidan har det inte eldats så mycket heller.

Iallafall så ville han göra en brandskyddskontroll i samma veva.

Nu har jag suttit och läst om dessa kontroller och blir lite orolig. Anläggningen ska inspekteras i sin fulla längd sägs det.

Problemet är att det inte finns ett krypbart vindsutrymme. Det finns ingen lucka och det är ingen idé att öppna upp en lucka, dels kan man inte göra den tillräckligt stor för tillträde, sen finns det knappt något kryputrymme på vinden heller.

Anläggningen (braskamin + skorsten) installerades 2009. Besiktigat och godkänt av samma sotare som ska göra kontrollen. Detta godkännande är gjort utan tillträde till vinden.

Behöver jag vara orolig för att det ska bli ett underkännande bara för att det inte går att inspektera vinden?? I så fall borde den inte blivit godkänd från början tycker jag. :mad:

kulle
Nej du behöver inte va orolig, han gör en anmärkning bara att det inte går att inspektera den biten.

Om han eller hon gjorde den bedömningen 2009 håller det ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.