Hur mycket ved får man av en (frisk) vårtbjörk vars stam (inklusive bark) är cirka 46 cm i diameter en meter från marken och som är cirka 13-14 meter hög och har en krona som är cirka 10 meter bred.

En skitstor björk alltså...
 
harry73
1 - 2 kubik? Beror också på hur många grenar du använder
 
1-2 kubik? Travat eller själpt? Oavsett vilket så tror jag det är alldeles för lågt gissat. Jag fick 0,25 kubik travat av ett litet päronträd.
 
Grenar lär man ju ta hand om ner till cirka 5cm diameter.
 
Här är lösved från ett liknande träd, hittar ingen bild på björken nu, men det är samma storlek på träd låter det som.

H : 200
B : 250
D : 120

Det ger ungefär 5-6 kubik kluvet och klart i spisvedstorlek löst i en binge.

DSC_0794[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag fick 4.5m3 travat av en liknande björk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.