38 078 läst ·
37 svar
38k läst
37 svar
Vad händer om vedpannan kokar?
Känner en person som har som sista utväg om pannan kokar att tömma vedpannan på vatten. Hur den personen tänker vet jag inte. Slutat koka gör det nog efter som det inte finns någe vatten i den. Men kan nog bli pannbyte som följd av en sådan gärning 
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
I går lyckades jag koka min pannan, har den kopplad till 3 st 500 liters tankar. Tankarna var runt 80-90 grader, men skiktningen mellan tankarna måste ha strulat den för den skickade in 100 gradigt vatten i pannan och 100 gradigt vatten kom ut ur pannan också. skvallerröret började spruta så öppnade shunten och stängde draget till pannan. Men jädrar vad länge pannan och tankarna höll sig varma sen, pannan var varm ett dygn efteråt....
Det är precis där på gränsen man ska liggaNorrlandsbonde skrev:I går lyckades jag koka min pannan, har den kopplad till 3 st 500 liters tankar. Tankarna var runt 80-90 grader, men skiktningen mellan tankarna måste ha strulat den för den skickade in 100 gradigt vatten i pannan och 100 gradigt vatten kom ut ur pannan också. skvallerröret började spruta så öppnade shunten och stängde draget till pannan. Men jädrar vad länge pannan och tankarna höll sig varma sen, pannan var varm ett dygn efteråt....
Blir fina dunkanden i panna och rör också, låter som någon blivit instängd och vill ut 
Tar mycket energi att nå över "tröskeln" till 100 grader vilket ger det fenomen som du har, lättaste sättet att få ner tempen snabbt är att öppna avluftningsventilen och samtidigt fylla på långsamt med kallt vatten så det inte blir alltför kallt i inkommande rör till pannan.
Tar mycket energi att nå över "tröskeln" till 100 grader vilket ger det fenomen som du har, lättaste sättet att få ner tempen snabbt är att öppna avluftningsventilen och samtidigt fylla på långsamt med kallt vatten så det inte blir alltför kallt i inkommande rör till pannan.
Det sprakar och dunkar i kökspannan och i stigarröret till det öppna expansionskärlet samt under diskbänken där laddomaten sitter,barnen blir hysteriskt rädda, man kan hota med pannkok om de inte vill äta upp sin mat eller lägga sig...Vet en vuxen kvinna som med förfäran ff efter 20 år berättar hur rädd hon blev när pannan kokade och hon var ensam..Själv var jag livrädd för en hydrofor i källaren på ett hus min Mor var delägare i,stor,gråspräcklig och med kondens på utsidan..hydroforen inte morsan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden