10 737 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Vattenmantlad pelletskamin och acktank
Jag har en bekant som ifjol köpte vattenmantlad pelletskamin från Tyskland faktiskt. Jag har ingen uppfattning om hur mycket han sparade - men jag antar att det var någonting eftersom han valde det - men det jag undrar är hur han tänker kring support och reservdelar. Inget jag skulle våga mig på i alla fall!mariatherese skrev:Kolla in Tyskland för bättre priser. Kontrollera noga att den kan jobba oavsett ventilationsförutsättningar. Bara för att en del har anslutning för uteluft så finns det de modeller som inte klarar frånluft eller FTX ventilation och inte ens att arbeta i samma rum som en köksfläkt.
raumluftabhängig eller något liknande heter det på tyska.![]()
De flesta pelletskaminer behövs inte ens anslutas till uteluft och det går alldeles utmärkt ändå. Har man ett undertryck i huset genom frånluftsventilation är det ju dock smart att använda luft utifrån, som du säger. Men vilka modeller är det som inte ens funkar i dessa fall, menar du? Vore intressant att veta!
jag har en Adian Olumberyl som jag eldar med pellets/ved. Den har ca 15kw i vattendelan, bättre ha mer kräm och elda mindre än att elda max i en liten kamin för jämnan. Den sköter sig själv med laddomat på baksidan. Priset var 13 000:- hemma hos mig 2009 och jag tog min från England, nu är nog priset ännu bättre! Den behöver ingen uteluft heller vilket förenklar installationen. Ut på Ebay och leta! Just denna finns i tusentals exemplar så reservdelar finns det utan problem.
Lyfter en gammal tråd här, men jag är nyfiken på den här Olymberyl Aidan. Jag kan inte hitta någon info alls om hur den fungerar med pellets, det står bara "multifuel" i alla angivelser jag hittar. Är det någon slags laddomat inbyggd eller hur har du löst det Lasse? Vore väldigt intressant med lite mer info!
jag gjorde en låda kan man säga, täckte med en plåt hela eldstaden där man eldar och skar upp ett hål på ca 30 X 20 cm med lite kant upp och där la jag i pelletsen och fyllde på ca 3 ggr/timme. Tänder med tändvätska eller vad som anses lämpligt. Nu säger säkert en del att det inte funkar etc, jag har gjort detta i 3 år så jag visste nog inte om det. 
Klicka här för att svara