3 611 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Ved till kakelugn
Hej!
Nu börjar det ju bli säsong för att elda i kakelugnen. Vi flyttade in i huset i maj så har inte eldat så mycket.
Nu till min fråga. Vi har veden i ett vedskjul på utsidan. Måste vi ta in veden och torka den lite först eller kan man ta den direkt från skjulet? Vi tog den direkt någon gång och tyckte att det rykte så mycket då, men kan ha berott på vår eldningsteknik.
Nu börjar det ju bli säsong för att elda i kakelugnen. Vi flyttade in i huset i maj så har inte eldat så mycket.
Nu till min fråga. Vi har veden i ett vedskjul på utsidan. Måste vi ta in veden och torka den lite först eller kan man ta den direkt från skjulet? Vi tog den direkt någon gång och tyckte att det rykte så mycket då, men kan ha berott på vår eldningsteknik.
Eldarexperter finns det gott om, så du får säkert många tips 😄 Du har helt rätt, det är bättre om du kan ta in veden i tid så det hinner torka till lite. Ligger det ute ligger den relativa fukthalten på 15-20 %, vilket märks när man ska elda det. Fast om det kniper så funkar det oxå, bara det att det är lite sämre fart på det...
Du får ha lite koll på hur fuktig din vet är. Jag har för mig att den ska ligga under 20% för att det ska vara bra att elda. Köp en fuktmätare på exempelvis Jula*, kostar inte så farligt mycket. Klyv sedan ett vedträ mitt av och mät fukthalten i mitten av trät.
Eldar du sur ved så kommer du att få tjärbildning och ökad risk för skorstensbrand, lägre värmeutbyte samt så ryker det och luktar det mer.
Jag torkar inte min ved inne, däremot så tar jag in den några timmar innan så den hinner blir rumstempererad innan jag eldar den. Det märks stor skillnad, framförallt på vintern, då den tänder mycket lättare.
* http://www.jula.se/catalog/verktyg-...trument/fuktmatare/digital-fuktmatare-405036/
Eldar du sur ved så kommer du att få tjärbildning och ökad risk för skorstensbrand, lägre värmeutbyte samt så ryker det och luktar det mer.
Jag torkar inte min ved inne, däremot så tar jag in den några timmar innan så den hinner blir rumstempererad innan jag eldar den. Det märks stor skillnad, framförallt på vintern, då den tänder mycket lättare.
* http://www.jula.se/catalog/verktyg-...trument/fuktmatare/digital-fuktmatare-405036/
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Är veden torr så går det att ta den direkt utifrån men där finns alltid lite mera ytfukt än om man haft den inne en stund. Jag brukar ta in veden ca ett dygn före jag ska använda den. Den är mycket lättare att få och brinna om den håller rumstemperatur och ytfukten har torkat.
Tänk på att om kakelugnen stått oanvänd en tid så behöver den värmas upp långsamt. Börja med små brasor som sedan blir större dag för dag. Kakelungnar är ju inte till för att hårdeldas i. Dom flesta är gjorda för lövved som brinner lite långsammare och inte avger lika mycket energi på en gång som tex gran och tall. Jag eldar själv mycket med barrträd i min kakelugn och då får man ta det lugnt och ha lite mindre brasor i gången men flera än om man eldar tex björk.
Tänk på att om kakelugnen stått oanvänd en tid så behöver den värmas upp långsamt. Börja med små brasor som sedan blir större dag för dag. Kakelungnar är ju inte till för att hårdeldas i. Dom flesta är gjorda för lövved som brinner lite långsammare och inte avger lika mycket energi på en gång som tex gran och tall. Jag eldar själv mycket med barrträd i min kakelugn och då får man ta det lugnt och ha lite mindre brasor i gången men flera än om man eldar tex björk.
Tack för tipsen! Jag har ett varmförråd som jag tänkte lägga in lite ved i för mellanlagring innan jag tar in den. Har eldat några gånger det senaste nu och har börjat få kläm på det. I början så rykte det bara in vilket gjorde att det luktade rök i många timmar innan vi lyckats vädra ut det. Nu har jag fått igång flera eldar som brunnit så fint utan att det ryker in 
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Är viss teknik att elda en kakelugn.
Ett nybörjarfel är att strypa luften för tidigt. (egen erfarenhet)
Elden ska få ta sig ordentligt innan dragluckorna stängs. Och det ska vara stabila flammor i hela eldstaden med blå lågor i bakre överkanten innan spjället stryps. Då kan man i gengäld strypa mer och fortfarande få stabil förbränning men långsammare.
Om du gör det för tidigt så blir det mer som en vanlig eldstad med dåligt drag.
Med tiden lär man sig vad som är rätt läge på just den kakelugnen. Det är lättare sen när du har upplagrad värme kvar i teglet också. Själv går jag mycket på ljudet.
När man ska starta upp den helt kall första gången så kör en rejäl omgång tidningspapper innan veden staplas in för att få rörelse i de krokiga kanalerna.
Ett nybörjarfel är att strypa luften för tidigt. (egen erfarenhet)
Elden ska få ta sig ordentligt innan dragluckorna stängs. Och det ska vara stabila flammor i hela eldstaden med blå lågor i bakre överkanten innan spjället stryps. Då kan man i gengäld strypa mer och fortfarande få stabil förbränning men långsammare.
Om du gör det för tidigt så blir det mer som en vanlig eldstad med dåligt drag.
Med tiden lär man sig vad som är rätt läge på just den kakelugnen. Det är lättare sen när du har upplagrad värme kvar i teglet också. Själv går jag mycket på ljudet.
När man ska starta upp den helt kall första gången så kör en rejäl omgång tidningspapper innan veden staplas in för att få rörelse i de krokiga kanalerna.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Numera tänder jag alltid brasan i kakelugnen ovanifrån, som ett ljus. Lägger vedträna tätt intill varandra, kanske fem varv korsvis och ovanpå det lite tändved, papper och kolbitar från förra eldningen. Det brinner lugnt och fint och utan att det bolmar ur skorstenen som det kan göra när för mycket ved brinner samtidigt.
Oj, det verkar krångligt med kakelugn. Måste vara rena undret att jag eldat nio år i min utan att den exploderat eller att huset brunnit ned. Eller så är det inte så krångligt som en del vill få det att låta. 
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Nej, inte krångligt.
Men annorlunda ifall man bara är van med eldstäder som matas kontinuerligt och "vanliga" brasor där veden ställs upp.
Nu vet inte jag vilka förkunskaper TS har, men symptomen som tolkades som fuktig ved kunde också bero på ovana och förbättras genom att öva upp tekniken. Lite svårt att beskriva med ord, bara hoppas de kan fungera som någon vägledning vid behov, inte avskräcka.
Men annorlunda ifall man bara är van med eldstäder som matas kontinuerligt och "vanliga" brasor där veden ställs upp.
Nu vet inte jag vilka förkunskaper TS har, men symptomen som tolkades som fuktig ved kunde också bero på ovana och förbättras genom att öva upp tekniken. Lite svårt att beskriva med ord, bara hoppas de kan fungera som någon vägledning vid behov, inte avskräcka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden