8 021 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Vattna med Sjövatten!
Hejsan,
Har ca 400 M med 40 M höjdskillnad till sjön.
Jag och grannen tänkte dra upp sjövatten för att vattna med, och undrar vad man behöver för pump och dimensioner på slang, har en båtplats vid bryggan där vattenslangen kommer ner, så att det skulle funka att sätta dit en dränkbar pump.
Har ca 400 M med 40 M höjdskillnad till sjön.
Jag och grannen tänkte dra upp sjövatten för att vattna med, och undrar vad man behöver för pump och dimensioner på slang, har en båtplats vid bryggan där vattenslangen kommer ner, så att det skulle funka att sätta dit en dränkbar pump.
40 m är ingen dålig höjdskillnad... en dränkbar pump är nog bara att glömma. Satsa på en hyfsat stor Grundfos centrifugalpump istället (tex http://www.blocket.se/vi/8520355.htm?ca=12_s även om denna är i kraftigaste laget, man kan köpa en bra begagnad hos rörmokare så billigt som för 1000 kr). Denna placerar ni i närheten av vattnet.... om ni ska dela på vattnet (och kunna köra samtidigt) är det nog bra att använda 40-slang (40 mm utvändig diameter).
Hej,har också funderat på detta,vi har ca 500m till vattnet och en rejäl höjdskillnad,men att dra slang och ev. el denna sträcka skulle väl bli ganska kostsamt.Har lekt med tanken med nån traktorkärra med stor tank man kan åka och fylla,kanske finns nån pump man kan koppla på kraftuttaget att fylla tankarna med, men detta kanske blir ännu dyrare,hmm :
en traktorpump har jag för mig finns på Jula... det är nog ett par tusenlappar.... sedan finns säkert någon bonde som vill bli av med en tank man kan ha på kärran ... kan ju bara kolla så det inte varit diesel i den ... växterna kan ju sloka lite isåfall ... 
Klicka här för att svara