Vet inte om det här är rätt del av forumet, men...

Vi tog över ett hus den 28/4 (byggt -68), men har bara bott i det sen 7/5. I går eftermiddag började det bubbla ur den ena toalettstolen när man spolade i den andra och vice versa. Sen kring elva på kvällen blev det totalstopp i båda, provade man att spola så trängde det upp vatten ur en gammal golv/duschbrunn (se bild)

Jag har haft dit rörmockare för att rensa med en bautamaskin och det tog stopp redan efter 3 meter och de var tvugna att "skjuta" proppen 13.5 meter (förmodligen ända ut till gatan) innan det gick att spola normalt.

Nu till mina frågor, jag antar att det inte går att hävda "dolt fel" och kräva förra ägarna på vad det kostade att rensa avloppet?

Sen bör jag ta dit någon som kan filma ledningarna för att se så det inte är nå rötter eller annat som gör så det blockeras?

• skitvatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dolt fel kan nog vara lite svårt då huset är gammalt och man nästan får räkna med div problem med rören när de är så gamla. Filma kan ju vara en ide men samtidigt lite tidigt om nu det är en engångs grej. Kan ju vara så lätt att något olämligt ramlat ner och gjorde stoppet eller att ni nu använder det på ett annat sett och proppen som satt där fyldes upp på ett sett som inte skett förut. Skulle nog vänta en stund och hålla lite koll hur det rinner innan jag la ner någon energi i detta.

Har huset stått tomt? Används inte avloppet kan gamla avlagringar torka och släppa och sedan orsaka stopp.

Fotografen skrev:
Har huset stått tomt? Används inte avloppet kan gamla avlagringar torka och släppa och sedan orsaka stopp.
Jo, det är nog det som är/var problemet, har pratat med grannarna och förra ägarna bodde inte i huset de tre sista veckorna... och sedan fixade vi till lite saker under en vecka innan vi började bo där permanent nu i söndags...

Jaja, det är bara att hoppas att det bara var det, men det var mindre trevligt att bryta bort socklarna under skåpen för att torka bort sörjan därifrån och då upptäcka ett centimetertjockt dammlager som det hade blandat sig med :'(

Vårat hus (-74). Stått still i toaletten, förmodligen inte använd på något år på övervånginen.
. Körde i avloppen med renslina och vattenslang i 2 timmar utan att det hjälpte.
Köpte till en rensslang till högtryckstvätten kärcher efter rekomendationer här på forumet. Jisses vilket drag o rent det blev i rören. Vilken skillnad.
Jag skulle inte inleda och filma rören om jag inte misstänkte något fel.
Dolt fel kan som sagt vara svårt att få igenom. Men orkar du och har lust så varför inte. Speciellt om det visar sig att rötter osv gått igenom. Men jag är osäker på vad som gäller.

T
Som tidigare nämnts, om huset står tomt en torkar skiten i rören och far iväg som en större klump när ni drar igång igen. Däremot ser jag en större fara, ni skrev att "ni fixade till 1 vecka innan inflytt" betyder detta att ni då spolade ner slipmassor, spackel eller annat vid "uppfräschningen" som kan expandera eller orsaka stopp ?

En klassiker som många inte tänker på är att gipsdamm/ spackel med mera som spolas ned samlar ihop sig som en klump och lägger sig sen någonstans i en krök i bottenplattan där det är jävligast att få bort skiten.

Det borde finnas en inspektionslucka i husets bottenplatta där en lucka med 4 muttrar finns, leta rätt på denna lucka och spola sen från närmsta brunn i samma plan och kolla om det flyter som det ska, stor chans att erat stopp ligger inom huset i bottenplattan.

Bästa motåtgärd (om än skitigt), öppna inspektionsluckan, gå till en röranslutning mot bottenplattan där ni kan lossa ett rör och komma åt själva rörgången, försök få igenom ett dragband bort till inspektionsluckan, när dett kommer igenom, kopplar ni på ett grövre snöre, drar tillbaka helt, binder sen på en tjockare s.k "båttamp", drar tillbaka tills det kommer fram på andra sidan. en kan ni välja på att koppla på en mindre kätting eller göra knutar på tampen och dra fram/tillbaka ett par ggr, och efter varje vända gör ni några knutar till. Så fick vi bort en cementklump som en klantig hantverkare spolat ner när han spolat ur en cementhink utan att ha spolat rejält efer sig.

Hoppas ni har tur.

Är det någon som har någon erfarenhet av firmor som kommer och spolar hela husets rörsystem? Vi har just råkat ut för ett mindre stopp i toaletten, och vill naturligtvis inte ha några större besvär.

C
Toffe skrev:
Är det någon som har någon erfarenhet av firmor som kommer och spolar hela husets rörsystem? Vi har just råkat ut för ett mindre stopp i toaletten, och vill naturligtvis inte ha några större besvär.
Japp, väldigt smidigt. Vad vill du veta? Men ett mindre stopp behöver inte betyda att det är dags att högtrycksspola. Beror ju på vad stoppet beror på... ::) Men om det gurglar och har sig i stammen när man spolar så är det ett tydligt tecken på att det är dags.

Tack för svar CPalm, jag ville egentligen bara veta om det är seriöst att göra det eller om det är ännu en av dessa bluffmetoder för att lura de av oss som är mer eller mindre ohändiga. Följdfrågor skulle kunna vara:
- Kan något i huset skadas av högtrycksspolning?
- Är det värt priset?
- Kan någon särskilt rekommendera en firma verksam i södra Skåne?

Dessutom har jag läst att folk spolar själva med Kärcher högtryckstvätt. Ursäkta en opraktisk f.d. stadsbo, men hur fungerar det, och krävs det förkunskaper för att försöka rensa avlopp med en Kärcher?

Tack på förhand!

Det krävs en speciell slang med ett huvud som drar sig fram genom att trycket ( vattnet ) går bakåt. Enkelt att använda tryck ner slangen så lånngt det går i avloppet och sedan på med vatten och trycket. Jag har rensat mina avlopp ett flertal ggr.
Specialslangen är en mycket god investering för en villa ägare!!!

Tack för svaret Borge,

En snabb koll visar att det finns en lång rad högtryckssprutor i handeln. Hur stor bör man satsa på? Är Kärcher ett bra val? Jag är ganska nöjd med deras grovdrammsugare förutom att de klena fästena som håller toppen på plats går sönder. >:(

galento
Toffe skrev:
Har inte Eran kommun nån slamsugningsbil som kan komma och spola rören,även om det kostar några hundralappar kan det ju vara värt detta,dessutom har de kraftigare grejer än t.ex vanliga högtryckstvättar

va jag vet så har dom flesta rörisarna spolmaskiner ............de kan du säkert låna eller hyra till en billig peng........så funkar de här i krokarna..... iaf om man är kund hos nån firma så brukar de aldrig va några problems

Toffe skrev:
Tack för svar CPalm, jag ville egentligen bara veta om det är seriöst att göra det eller om det är ännu en av dessa bluffmetoder för att lura de av oss som är mer eller mindre ohändiga.
- Kan någon särskilt rekommendera en firma verksam i södra Skåne?
Kan rekommendera Puls (baserade i Staffanstorp). De kan även filma om du önskar det (men då kostar det lite extra). Jag tror mig veta att det är PowerClean (eller vad de numera heter efter senaste konkursen) som gör mycket reklam för genomsyn över hela huset. Jag har hört många med dåliga erfarenheter av dem (men det finns säkert många med goda också!). Vad du än gör, kolla bara så att antingen din hemförsäkring eller firmans försäkring täcker om något händer. Med tanke på åldern på ditt hus borde det finnas ett och annat gjutjärnsavlopp som kan vara på upphällningen!

Det finns ett test i råd o rön tror jag att det var, angående högtryckstvättar. Där vann bland annat kärcher 5.85. Svårt att säga med ett test. Fördelen med lite större maskiner är att dom ska hålla att köra i flera timmar. En liten kan vara smidig att ha när du är uppe på taket i vinglar eller spolar av cykeln/bilen.
Själv har jag en 5.85 och är nöjd. Det kanske låter dumt med att man kan rulla in slangen är guld värd. Då slipper jag snubbla runt den vilket jag gör när jag är i farsans garage (annat märke)
Såg att nilefisk har lite billigare tillbehör på tex rensslangen men att kärchers altantvätt var mycket bättre. Så det är lite hugget som stucket med vad du skaffar dig men jag kan säga att kärcher rotojet munstycker är ruskigt bra när du rengör trädgårdsplattor mm. Vilket drag :) (finns även till de små modellerna)
Sök lite på forumet så hittar du nog en del om tvättarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.