Skall gjuta in en ny golvbrunn för en hörndusch modell Hafa Igloo R (svängda glasdörrar 90 x 90cm).
Vilket centrumavstånd från hörn är lämpligt för golvbrunnen?

Tacksam för hjälp!

Ska jag vara ärlig, har inte en aning.
Sunt förnuft säger mig vid klinkers golv väljer man en hel platta eller två för att slippa dela den och vid plastgolv så långt från väggen att mattan går lätt att lägga och att man slipper stå på brunnen när man duschar. Om det går, hål i väggen så slipper man den på golvet.

Bob_the_builder
Brunnen ska ligga minst 200 mm från väggen (kanten, inte centrum).

Ska eller bör? Finns det några klara regler för det? Jag har 12-13 cm till kanten. Jag kan inte hitta någonstans där det att det SKA vara ett antal cm till vägg.

Jag har för mig att det står att måttet SKALL vara minst 200 från vägg i Boverkets byggregler och VVS-ama, men jag är inte riktigt 100 säker.
Kakelsättarna brukar kräva 200 mm från vägg pga att de ska kunna få plats med sitt membran runt golvbrunnen. Det får nämligen inte vikas upp på väggen.

Bob_the_builder
20cm-regeln återfinns mig veterligen inte i BBR, men däremot i Golvbranschens Våtrumskontrolls "Säkra våtrum" och enligt referensen där även i VVS AMA. Om det sedan är "ska eller bör" är väl mest en sak mellan dig och försäkringsbolaget. Tycker bolaget att det är tillräckligt "fackmannamässigt utfört" med 12 cm så är det ju lugnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.