Hej,

Jag är relativt nyinflyttad och när jag röjde undan lite buskar hittade jag en brunn. Jag kan ytterst lite om brunnar, men jag tycker det ser ut som en borrad brunn med en väldigt gammal pumpmotor?

Jag funderar nu på att se om jag kan få den att fungera. Tror det kan vara väldigt trevligt att ha eftersom jag ska precis ska börja bygga pool och schakta nästa hela tomten. Då kan man ju passa på att gräva ner "slangar" som kan användas till bevattning, fylla poolen, mm.

Känns som att jag behöver hjälp att ta reda på många frågor.

1. Hur tar man reda på hur djup den är?
2. Vattenkvalité? Behöver man pumpa ut allt "stående" vatten innan man tar ett prov? Jag tror ingen använt brunnen på 10+ år.
3. Borde jag investera i en ny pump? Ska jag i så fall titta på någon särskild? Den ska bara användas till bevattning och eventuellt till poolen.
4. Tips på företag i Norra Stockholm/Roslagen som kan hjälpa till med denna typen av frågor?

Gamla pumpmotor och kopplade rör i en borrad brunn, omgiven av naturmaterial och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det två slangar som går ner i hålet?
Ser ut så tycker jag... Energibrunn tänker jag då...
Annars, konstigt med motor högst upp. En pump kan max suga 8m är det väl... Så inte så djup i så fall....

Kan inte tidigare ägare ge svar?

Immobil Immobil skrev:
Kan inte tidigare ägare ge svar?
Nej det är tyvärr inte möjligt

S skyisthelimit skrev:
Är det två slangar som går ner i hålet?
Ser ut så tycker jag... Energibrunn tänker jag då...
Annars, konstigt med motor högst upp. En pump kan max suga 8m är det väl... Så inte så djup i så fall....
Jag får kolla närmare i morgon om det är två slangar ner i hålet. Men baserat på vad en granne berättade, så vet jag att brunnen användes för dricksvatten till det gamla huset som stod här innan mitt.

• Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
En ejektorpump, testa om den fungerar behöver ofta primas om den stått länge

• Gilla
Haksav och 5 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
En ejektorpump, testa om den fungerar behöver ofta primas om den stått länge
Tack för infon! Den har ingen ström, strömmen dit kapades när mitt hus byggdes, tror jag. Men jag kan kika om det går att dra en förlängningssladd ditt för att testa, om den är 1-fas.

Bara att testa och se om den funkar. Borde stå på pumpen vad det är för någon men skulle gissa enfas.
Kan ju kolla antal ledare i kabeln som går till den.

Kan som sagt behöva fylla pumpen med vatten innan du startar och ev ett par gånger även precis efter du startat upp den.
Djupet borde man väl kunna kolla genom att lyfta på locket under pumpen.

Ska du ta vattenprover är det rätt bra att tömma den ett par gånger men också kolla så det inte ligger en massa skräp på botten.
Då ser du också hur snabb återfyllning du har.

M Myckling skrev:
Kolla om den finns med i SGU's kartdatabas över brunnar. Är det en borrad brunn framgår borrdjup, vattenmängd mm.

[länk]
Hej, finns inte med där tyvärr

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
Det är en ejektorpump 3-fas och 2 slangarneri hålet, sök på ejektorpump och du får klämm på hur en sådan fungerar. Sådana sattes när hålen var djupa,samt om det inte var så stor tillrinning i hålet. Vid lite vatten så kan nivån sjunka och en pump suga luft. Det kan sitta en slangstump nedanför ejektorn som är ca 11 meter och förhindra att luft suges in. Att få igång den att pumpa vatten, kan vara lite knepigt om man inte vet hur. Ta hjälp avnågon som kanske vet, så du inte kör den torr och skadar puumpen.

• Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
Har hittat en firma i mitt närområde som verkar väldigt seriösa och bra. De kan komma ut och provpumpa brunnen och rekommendera en ny pump.

Men de skriver att vid provpumpning av gamla borrhål (som de inte borrat själva) finns det risk att provpumpen fastnar eller går sönder under arbetet. Och då kommer de debitera 20k inkl. moms.

Är detta normalt?

O oddan skrev:
Har hittat en firma i mitt närområde som verkar väldigt seriösa och bra. De kan komma ut och provpumpa brunnen och rekommendera en ny pump.

Men de skriver att vid provpumpning av gamla borrhål (som de inte borrat själva) finns det risk att provpumpen fastnar eller går sönder under arbetet. Och då kommer de debitera 20k inkl. moms.

Är detta normalt?
Förstår inte vad de ska göra som kostar 20k om det går åt skogen?
Gissar på en dränkpump.
Ta hjälp av någon polare som kan lite om el och pumpar och gör det själv.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Förstår inte vad de ska göra som kostar 20k om det går åt skogen?
Gissar på en dränkpump.
Ta hjälp av någon polare som kan lite om el och pumpar och gör det själv.
/W
Vet inte heller. Men gissar att det är deras självrisk mot försäkringsbolaget.

TheImprovisor
M Myckling skrev:
Kolla om den finns med i SGU's kartdatabas över brunnar. Är det en borrad brunn framgår borrdjup, vattenmängd mm.

[länk]
Tack för den länken. 👍

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.