Bortsett från att IKEAs VVS-prylar är helt uselt dåliga :).

MultiMan
mexitegel mexitegel skrev:
Bortsett från att IKEAs VVS-prylar är helt uselt dåliga :).
En recension med en stjärna av fem om en produkt kallad Knycklan. Användaren varnar för dess osäkra konstruktion och risk för vattenskador.
Användarrecension av IKEA-produkt som kritiserar diskprestanda och installationsproblem med diskmaskin. Anonym recensent. Publiceringsdatum: 2024-11-02.
Recension av diskmaskin som har problem med att starta och få vattenförsörjning. Användare beskriver frustration och hur problemet löser sig efter flera försök.
Recension av en produkt med tre av fem stjärnor, beskriver enkel installation och funktion men med problem ibland. Skrivs av användaren Anders.
Två recensioner av kranar på Ikeas hemsida, båda ger låga betyg och beskriver problem med funktionalitet och rekommendationer mot att köpa produkten.

Den verkar inte integrera med IKEA:s smarta hemsystem, mycket märkligt.

I övrigt är min reaktion, varför krångla till när det finns enkla kranar eller vred som alltid fungerar, år efter år? Hade den varit integrerad i smarta hemsystemet så man kan styra och kontrollera hur det står till även när man inte är hemma, visst, då finns det ett mervärde. Utan det, varför?

Edit igen: Det verkar inte vara inbyggda batterier utan den kräver ständig tillgång till ström. Hur varnar den då vid läckage och strömavbrott?

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

I övrigt är min reaktion, varför krångla till när det finns enkla kranar eller vred som alltid fungerar, år efter år? Hade den varit integrerad i smarta hemsystemet så man kan styra och kontrollera hur det står till även när man inte är hemma, visst, då finns det ett mervärde. Utan det, varför?

Edit igen: Det verkar inte vara inbyggda batterier utan den kräver ständig tillgång till ström. Hur varnar den då vid läckage och strömavbrott?
Ni verkar inte nöjda med någonting, riktigt tråkig attityd tycker jag.

I mina ögon är detta mer säkert än en vanlig avstängning, då den både har funktionen av att kunna stänga av manuellt, och stängas av på egen hand när läckage upptäcks.

Sitter ni och tittar på er tvättmaskin med handen på avstängningsventilen för att vara redo vid eventuellt läckage? För det gäller ju inte att vara i ett annat rum när anslutningsslangen brister och sprutar vatten överallt?

För övrigt har jag haft denna produkt i köket med diskmaskinen inkopplad och den har fungerat problemfritt sedan dag ett.

Vi försöker bara hjälpa dig utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper, Har du bra egen erfarenhet av den så kör vidare på den.

Vi har alla olika preferenser. Min kommentar baserades på hur mindre bra IKEAs övriga VVS-sortiment är där kranar läcker och det inte finns reservdelar utan man får byta hela kranen osv istället för en enkel åtgärd.

Jag har själv som princip att inom VVS använder jag bara produkter från erkänt duktiga tillverkare som proffs vill befatta sig med. Det innebär i praktiken tillverkare såsom LK, Vatette, FMM Mora etc, Deras nich är inte att vara billiga utan att vara bra. IKEA finns inte med på den listan.

Anledningen till detta är att det som går att förebygga när det kommer till vattenskador är värt det i det långa loppet. Visst kan det svida att betala kanske 2000 kr för en automatisk tvättmaskinsavstängning istället för mindre än halva priset, men jag ser det som en billig peng för att sova gott på natten.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Jag har två knycklan hemma integrerade i HA som slår på vattnet automatiskt när jag startar diskmaskinerna. Har funkat helt klockrent i ett par år.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@useless Jag kunde inte hitta någon information på IKEA:s sida om möjlighet att ansluta till smarta hemprylar, men det är utmärkt om det går. Har du länk till där de beskriver funktionen?

Farstatjej90
J joasag skrev:
Ja, absolut, men jag tror 99% som har en avstängning ovan bänk inte stänger av vattnet. Så vad fyller den för funktion då? I så fall är ballofixen under diskbänken lika lättåtkomlig (för nödfall).
I köket har jag självklart avstängning med fuktsensor som automatiskt stänger av vattnet vid läckage, men i ett våtrum har jag aldrig tänkt den tanken.

Kan ju skaffa en sån här och sätta på vattenanslutningen: [länk]
Jag har aldrig pratat om funktion eller något sådant utan jag pratade bara om reglerna...

Hej!
Håller själv på att montera nytt vatten i kök.
Jag kör med 12v magnetventiler som styrs via vad man själv behagar. Jag har köpt Shelly. Avstängningar är till kaffemaskin, ugn och diskmaskin. Finessen är de alltid är avstängda när strömmen är frånslagen, dvs vid strömavbrott stängs det om man nu själv missat.

Hoppas ok att jag lånar tråden och ställer en fråga.
Avstängningen längst till vänster (uppåt i bilden) ska till diskmaskin som är 3/4.
Avstängningen är 15 invändig gänga.

Vilken koppling blir bäst att använda?
Har svårt att hitta något på Vatettes hemsida och vill ha så få kopplingar som möjligt.

• Monterade magnetventiler i ett kök, kopplade till rör och styrda elektriskt. Ventilerna är märkta DN15 och kopplas till hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kultypjämt Kultypjämt skrev:
Hej!
Håller själv på att montera nytt vatten i kök.
Jag kör med 12v magnetventiler som styrs via vad man själv behagar. Jag har köpt Shelly. Avstängningar är till kaffemaskin, ugn och diskmaskin. Finessen är de alltid är avstängda när strömmen är frånslagen, dvs vid strömavbrott stängs det om man nu själv missat.

Hoppas ok att jag lånar tråden och ställer en fråga.
Avstängningen längst till vänster (uppåt i bilden) ska till diskmaskin som är 3/4.
Avstängningen är 15 invändig gänga.

Vilken koppling blir bäst att använda?
Har svårt att hitta något på Vatettes hemsida och vill ha så få kopplingar som möjligt.
Svarar mig själv!
Köpte en 15x3/4, hittade tyvärr inte denna i krom, verkar inte finnas.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.