2 072 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
T-koppling direkt mot klämringskoppling?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
mexitegel skrev:
Den verkar inte integrera med IKEA:s smarta hemsystem, mycket märkligt.
I övrigt är min reaktion, varför krångla till när det finns enkla kranar eller vred som alltid fungerar, år efter år? Hade den varit integrerad i smarta hemsystemet så man kan styra och kontrollera hur det står till även när man inte är hemma, visst, då finns det ett mervärde. Utan det, varför?
Edit igen: Det verkar inte vara inbyggda batterier utan den kräver ständig tillgång till ström. Hur varnar den då vid läckage och strömavbrott?
Redigerat:
Ni verkar inte nöjda med någonting, riktigt tråkig attityd tycker jag.MultiMan skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
I övrigt är min reaktion, varför krångla till när det finns enkla kranar eller vred som alltid fungerar, år efter år? Hade den varit integrerad i smarta hemsystemet så man kan styra och kontrollera hur det står till även när man inte är hemma, visst, då finns det ett mervärde. Utan det, varför?
Edit igen: Det verkar inte vara inbyggda batterier utan den kräver ständig tillgång till ström. Hur varnar den då vid läckage och strömavbrott?
I mina ögon är detta mer säkert än en vanlig avstängning, då den både har funktionen av att kunna stänga av manuellt, och stängas av på egen hand när läckage upptäcks.
Sitter ni och tittar på er tvättmaskin med handen på avstängningsventilen för att vara redo vid eventuellt läckage? För det gäller ju inte att vara i ett annat rum när anslutningsslangen brister och sprutar vatten överallt?
För övrigt har jag haft denna produkt i köket med diskmaskinen inkopplad och den har fungerat problemfritt sedan dag ett.
Vi försöker bara hjälpa dig utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper, Har du bra egen erfarenhet av den så kör vidare på den.
Vi har alla olika preferenser. Min kommentar baserades på hur mindre bra IKEAs övriga VVS-sortiment är där kranar läcker och det inte finns reservdelar utan man får byta hela kranen osv istället för en enkel åtgärd.
Jag har själv som princip att inom VVS använder jag bara produkter från erkänt duktiga tillverkare som proffs vill befatta sig med. Det innebär i praktiken tillverkare såsom LK, Vatette, FMM Mora etc, Deras nich är inte att vara billiga utan att vara bra. IKEA finns inte med på den listan.
Anledningen till detta är att det som går att förebygga när det kommer till vattenskador är värt det i det långa loppet. Visst kan det svida att betala kanske 2000 kr för en automatisk tvättmaskinsavstängning istället för mindre än halva priset, men jag ser det som en billig peng för att sova gott på natten.
Vi har alla olika preferenser. Min kommentar baserades på hur mindre bra IKEAs övriga VVS-sortiment är där kranar läcker och det inte finns reservdelar utan man får byta hela kranen osv istället för en enkel åtgärd.
Jag har själv som princip att inom VVS använder jag bara produkter från erkänt duktiga tillverkare som proffs vill befatta sig med. Det innebär i praktiken tillverkare såsom LK, Vatette, FMM Mora etc, Deras nich är inte att vara billiga utan att vara bra. IKEA finns inte med på den listan.
Anledningen till detta är att det som går att förebygga när det kommer till vattenskador är värt det i det långa loppet. Visst kan det svida att betala kanske 2000 kr för en automatisk tvättmaskinsavstängning istället för mindre än halva priset, men jag ser det som en billig peng för att sova gott på natten.
Jag har två knycklan hemma integrerade i HA som slår på vattnet automatiskt när jag startar diskmaskinerna. Har funkat helt klockrent i ett par år.MultiMan skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag har aldrig pratat om funktion eller något sådant utan jag pratade bara om reglerna...J joasag skrev:Ja, absolut, men jag tror 99% som har en avstängning ovan bänk inte stänger av vattnet. Så vad fyller den för funktion då? I så fall är ballofixen under diskbänken lika lättåtkomlig (för nödfall).
I köket har jag självklart avstängning med fuktsensor som automatiskt stänger av vattnet vid läckage, men i ett våtrum har jag aldrig tänkt den tanken.
Kan ju skaffa en sån här och sätta på vattenanslutningen: [länk]
Det är en helt vanlig Zigbee-pryl som följer gängse standard.MultiMan skrev:
https://community.home-assistant.io...alve-with-water-leak-sensor-and-remote/184267
Hej!
Håller själv på att montera nytt vatten i kök.
Jag kör med 12v magnetventiler som styrs via vad man själv behagar. Jag har köpt Shelly. Avstängningar är till kaffemaskin, ugn och diskmaskin. Finessen är de alltid är avstängda när strömmen är frånslagen, dvs vid strömavbrott stängs det om man nu själv missat.
Hoppas ok att jag lånar tråden och ställer en fråga.
Avstängningen längst till vänster (uppåt i bilden) ska till diskmaskin som är 3/4.
Avstängningen är 15 invändig gänga.
Vilken koppling blir bäst att använda?
Har svårt att hitta något på Vatettes hemsida och vill ha så få kopplingar som möjligt.
Jag kör med 12v magnetventiler som styrs via vad man själv behagar. Jag har köpt Shelly. Avstängningar är till kaffemaskin, ugn och diskmaskin. Finessen är de alltid är avstängda när strömmen är frånslagen, dvs vid strömavbrott stängs det om man nu själv missat.
Avstängningen längst till vänster (uppåt i bilden) ska till diskmaskin som är 3/4.
Har svårt att hitta något på Vatettes hemsida och vill ha så få kopplingar som möjligt.
Svarar mig själv!Kultypjämt skrev:
Hej!
Köpte en 15x3/4, hittade tyvärr inte denna i krom, verkar inte finnas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det placera mur- och marksten (entrétrappa) direkt mot husgrund?
Grund & Markarbeten -
Tips på lim för att limma MDF-panel direkt mot våtrumsmatta
Badrum -
Gardenakoppling direkt på ballofix - tar emot
Vatten & Avlopp -
Hjälp mig! Byta ut LLVP & Direktverkande-el mot LVVP med radiatorer
Värmepumpar -
Skyddsfilm under takräcke som sitter direkt mot biltaket?
Verktyg & Maskiner