Vi har i vår förening fått anmärkning på backventiler i duschblandaren. Undersökningen är utförd av Energikonsult som nu lämnat offert på att för 7500 kronor + moms byta duschblandare + handfatsblandare. Problemet har upptäckts i ca 40 lägenheter så totalt sett handlar det ju om nästan 400 000 kronor. Undersökningen skall ha startas på grund av att en del lägenheter har fått problem att få varmt vatten vid spolning som verkar ha uppkommit efter byte av värmepanna.

Det jag undrar är om man inte bara kan byta backventilerna i duschblandaren (bild)? Handfatsblandaren är en FMM med standardventil, har den ens en gång någon backventil? Om duschblandaren har dåliga backventiler, borde inte min lägenhet också ha problem med vattnet? Jag har inga problem med varmvattnet som kommer snabbt, känner mig som ni förstår lite tveksam till detta, hur kontrollerar jag backventilerna själv när jag inte har något problem? Borde inte lägenheter med problem vara drabbade? Det är samma rör till handfat och dusch.

• Duschblandare med två reglage mot kaklad vägg, kopplad med metallslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.