Hej!
Jag har idag min diskmaskin kopplad till en ballofix under diskbänken i köket. Vrider jag av den i horisontellt läge dör kallvattnet både upp till blandaren och till diskmaskinen.
Nu undrar jag vad som krävs för att få till en lösning när jag kan stänga av vattnet till diskmaskinen separat och behålla kallvattnet till blandaren. Utöver ny blandare med ett sådant reglage, vad behövs mer?
Bifogar bild på diskmaskinens anslutning idag till kattvattnet.
Med Vänlig Hälsning
/ Luigis oerfarna svåger
Jag har idag min diskmaskin kopplad till en ballofix under diskbänken i köket. Vrider jag av den i horisontellt läge dör kallvattnet både upp till blandaren och till diskmaskinen.
Nu undrar jag vad som krävs för att få till en lösning när jag kan stänga av vattnet till diskmaskinen separat och behålla kallvattnet till blandaren. Utöver ny blandare med ett sådant reglage, vad behövs mer?
Bifogar bild på diskmaskinens anslutning idag till kattvattnet.
Med Vänlig Hälsning
/ Luigis oerfarna svåger
Om du har en blandare med DM avstängning så har den separata slangar för DM och kal/varmvatten så då kopplar du bort DM-slangen från Ballofixen och sätter den på rätt slang från blandaren.
Sen sätter du ett lock på Ballofixen där DM-slangen sitter idag. De har en gummipackning som gör den tät. Det gäller bara att du har rätt storlek på den.
Sen kommer du att kunna stänga av vatten till blandaren med Ballofixen och då kommer du automatiskt att stänga av vatten till DM och om du bara vill stänga av vattnet till DM så gör du det på blandaren.
Sen sätter du ett lock på Ballofixen där DM-slangen sitter idag. De har en gummipackning som gör den tät. Det gäller bara att du har rätt storlek på den.
Sen kommer du att kunna stänga av vatten till blandaren med Ballofixen och då kommer du automatiskt att stänga av vatten till DM och om du bara vill stänga av vattnet till DM så gör du det på blandaren.
Tack, det var ett tydligt svar. Tror jag hajar nu!T Testarn skrev:Om du har en blandare med DM avstängning så har den separata slangar för DM och kal/varmvatten så då kopplar du bort DM-slangen från Ballofixen och sätter den på rätt slang från blandaren.
Sen sätter du ett lock på Ballofixen där DM-slangen sitter idag. De har en gummipackning som gör den tät. Det gäller bara att du har rätt storlek på den.
Sen kommer du att kunna stänga av vatten till blandaren med Ballofixen och då kommer du automatiskt att stänga av vatten till DM och om du bara vill stänga av vattnet till DM så gör du det på blandaren.
Klicka här för att svara
