Hej

Vi har ett gammalt borrhål, men bytte pump till en dränkt för några år sedan. Periodvis drar den in brunt vatten och rätt mycket grus. Just nu har vi t.ex. grus i alla silar, inklusive i toaletten som knappt spolar. Det har hänt förr.

Jag frågade en lokal VVS-firma om filter, men de föreslog att vi börjar med att testa att höja pumpen en meter. Det är kanske vettigt. Men å andra sidan hade jag inte haft något alls emot att ha ett filter vid inkommande vatten i huset, så att det hellre hamnar grus på 1 ställe, jämfört med dagens 7 silar som fått smaka grus.

Om vi antar att den ska höjas, vilket låter kostnadseffektivt, hur skulle ni göra det utifrån den här situationen, med tillgänglig mängd kunskap i bilden?

Det här är ett foto från markhöjd, där det är en stor brunn med ringar ca 2 meter, sedan är det ett borrat hål därifrån.
Kan jag bara lyfta upp den? Kanske borra och skruva in en krok i sidan av ringen och försöka hänga upp allt i typ hålband?

Då blir det ju en "krok" på slangen i höjd, men jag antar att det inte ställer till med något allvarligt. Eller?
Tack för tankar.

Jag har inte varit ner på botten av hålet än, jag tänkte göra det när jag har en plan och alla verktyg med mig.

• Blick ner i en stor brunn med betongringar, där en grön komponent med anslutna kablar sitter på botten omgiven av jord och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder hjälper nog. Hur ser det ut under den där gröna leksakshinken, sitter det inte en till koppling (90-böj) där?

Har du gjort ett vattenprov? Detta "grus", är det grus i bemärkelsen pyttesmå stenar eller är det en massa mangan/järn (nästan som svart grov sand)? OM det är järn och mangan kommer höjning med en meter lösa problemet tillfälligt - tills borrhålet fylls med mer mangan (eller grus) som vittrar ut ur berget. Om det tar månader eller år kan jag inte svara på. Det långsiktigt bästa är att ringa dit en firma som spolar vattenbrunnar. Jag ska själv göra det någon dag men väntar tills min dränkpump går sönder, när nu det händer. Har du mycket järn/mangan i vattnet vill du ha ett filter oavsett. Det är inte bara blandare och toalett som fylls med skräp, det är också disk- och tvättmaskiner som INTE mår bra av det.

Jag är tämligen säker på att du har en 90-böj under gröna hinken. Din lösning med att dra upp den och hänga i något kommer inte funka; slangen som går in i huset är alldeles för kort och styv för det.

Jag är ingen röris men har delvis gjort detta själv en gång tidigare (det gick hål i slangen in till huset för att den låg och skavde mot kanten på foderröret). Så här hade jag gjort:

Du behöver:

a) stödhylsor för aktuell dimension PEM-slang, ny koppling eller bara nya plasthylsor ("muttrar") till kopplingen. Jag hade nog inte vågat återanvända de gamla, men det kanske går. Du har med största sannolikhet 32 eller 40 mm slang.

b) plaströrssax. Det måste vara sax till PEM-slang, ingen bågfil eller något. De är inte dyra. https://www.jula.se/catalog/verktyg...r/skaltanger/plastrorsax-011466/?gad_source=1

c) högkvalitativ eltejp. Alltså en riktigt bra och elastisk, inget skit för 10kr rullen från Biltema. Jag har inget emot Biltema, men det här är inget jobb man vill göra om i onödan.

1. Se hela denna video.

2. Se till att pumpen är strömlös. Ned i hålet med dig. Få dit en stege är bökigt, jag hivade mig helt enkelt bara ned och tryckte mot kanterna för att klättra upp igen. Om någon så oatletisk som jag klarar det bör det inte vara några bekymmer för dig.

3. Passa på att städa när du är där nere. Se om någon kan hjälpa dig få ned en dammsugarslang.

4. Lossa 90-böjen, först mot huset. Dra upp hela pumpen/slangen en bit. Lossa kopplingen mot pumpen.

5. Dra upp så mycket du vill höja pumpen. Ett tips är att lite nätt klämma slangen mot kanten av borrhålet med foten så att du har båda händer fria.

6. Lossa sladden från slangen. Observera hur den var fastsatt. Den ska följa slangen rakt utan att för den skull vara helt sträckt.

7. Kapa slangen. Skada inte elsladden. Inte ens yttepyttelite.

8. Dit med stödhylsa och på med kopplingen. Tejpa sladden i slangen igen. Se noga till att slangen verkligen bottnar i kopplingen.

9. Det kan vara en god idé att korta av sladden ovan borrhålet, bör inte var värre än att lossa den från dosan och klippa och skala upp lite till.

• Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Tack, bra inspel. Jag vet inte hur det ser ut under hinken, jag ville bara testa vad som går att säga redan nu.

Jag skulle säga att det är grus, som sand där nere. Det har inte kommit sånt förut innan vi bytte pump (jag har haft huset i 15 år), så jag misstänker att det bara är nya pumpen som sitter annorlunda. Men det går i perioder. Det har hänt 2-3 gånger på ett år...

Men säg att man vill ha ett filter oavsett, vad är en rimlig lösning då, om det så att säga bara är smuts/grus vi vill filtrera bort? Inkommande rör kommer in i en grovtvättstuga där jag gärna kan sätta någon typ av filterkonstruktion.

Jättetack för ett fantastiskt svar!

B
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tobbew skrev:
Hej!

Tack, bra inspel. Jag vet inte hur det ser ut under hinken, jag ville bara testa vad som går att säga redan nu.

Jag skulle säga att det är grus, som sand där nere. Det har inte kommit sånt förut innan vi bytte pump (jag har haft huset i 15 år), så jag misstänker att det bara är nya pumpen som sitter annorlunda. Men det går i perioder. Det har hänt 2-3 gånger på ett år...

Men säg att man vill ha ett filter oavsett, vad är en rimlig lösning då, om det så att säga bara är smuts/grus vi vill filtrera bort? Inkommande rör kommer in i en grovtvättstuga där jag gärna kan sätta någon typ av filterkonstruktion.

Jättetack för ett fantastiskt svar!
Skumt ändå att det bara händer ibland. Kanske att det tar tid att samlas så mycket på botten att din pump "når" att suga upp det, och så gör den det tills den sugit upp allt den kommer åt, tills det fyller på igen.

Jag har själv som sagt mycket järn/mangan i vattnet. Jag hade såna här i några år innan jag tröttnade på att behöva byta filter så ofta (manganfiltret satte igen på bara någon månad). https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-filter/vattenfilter-for-filterhylsor-438008/ Man kan t.o.m sätta flera i serie med stigande finhetsgrad på filtret. Julas egna filter är billiga och bra men vilken 10" filterpatron som helst funkar, finns ju en variant som är som en "sil" som Jula inte verkar sälja någon.

Din nya pump sitter exakt som din gamla, om de inte samtidigt satte ny slang och nya slangen var klart längre än den gamla. Min gissning hade i såna fall varit att din nya pump helt enkelt är starkare/piggare än din gamla slitna och helt enkelt orkar dra med sig gruset på ett annat sätt.

Ett vattenprov är en långsiktigt billig investering för att ha friskt och bra vatten som inte pajar ens installationer över tid.

För övrigt, har du hydrofor eller hydropress? Jag vet inte hur man skulle göra med en hydropress, men med en hydrofor vill du definitivt öppna och rensa ur den om du inte gjort det på några år. Jag gjorde det något år efter jag flyttat in, och tidigare ägare hade nog inte gjort det på åtskilliga år för jag fyllde en tiolitershink med bös.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ny slang också. Det var en pump ovan mark innan och en dränkt pump nu, så det blev helt nytt och jag har ingen orsak att tro att de på decimetern, eller ens metern hamnar lika som det var innan.

Vattenprov är inköpt, men det är lite oklart när jag vill ta det. Jag vill nog ta det i någon form av normalfall snarare än nu.

Det är en hydropress...

Men då skulle jag alltså kunna köpa en sån där Emi och sätta den direkt på insidan, där pumpens slang kommer upp ur golvet? Alltså före hydropress och allt annat? Då känns det som att hela systemet är skyddat ifall pumpen eller borrhålet ställer till med något framöver.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.