R Rasmus_ skrev:
Hej.

Jag ska räkna lite på kostnad för att dra in sommarvatten till 20 fastigheter.
Det gäller 20 st fastigheter, med vattenutkast vid respektive fastighetsgräns.
Total rördragning ca 600 cm, med två splittar / fördelningar / t-kopplingar på vägen.
Detta vatten ska användas för markbevattning, poolfyllning osv, så priset är viktigare än ett visst garanterat flöde kl 07.00 en måndag. Ganska plan mark, max variation på kanske 2 m.

Vilken information behöver jag ha för att kunna börja räkna på detta?
Vilken rördimension kan det bli tal om?
Vad behöver jag tänka på?
Fylla pooler och vattna trädgårdar ifrån en källa, vattenförbrukningen lär öka radikalt, tål källan det?
Har varit med om att en gemensam brunn kördes torr torr när det blev för mycket sådant!

Ja, det klarar den. Idag används vattnet på samma sätt, men då det kostar mycket att kemiskt behandla vattnet vill vi ha en separat ledning för vatten som inte ska drickas.

Claes Sörmland
R Rasmus_ skrev:
Räcker det inte att styrelsen med stöd av dess medlemmar beslutar vid stämma att göra installationen? Eller vad menar du?
Nej, samfällighetsföreningen får enbart driva verksamhet som Lantmäteriet har beslutat i en förrättning och inrättat som gemensamhetsanläggning. All annan verksamhet är olaglig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fantastiskt.. Vilket brott gör man sig skyldig till och vad kan det få för konsekvenser?
Vad är lösningen för att göra det lagligt? Upprätta ytterligare en samfällighet?

Claes Sörmland
R Rasmus_ skrev:
Fantastiskt.. Vilket brott gör man sig skyldig till och vad kan det få för konsekvenser?
Vad är lösningen för att göra det lagligt? Upprätta ytterligare en samfällighet?
Den lagliga väg som erbjuds är att ansöka om att ompröva befintlig gemensamhetsanläggning eller ansöka om att inrätta en ny gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Läs här:

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...anlaggningar/bilda-en-gemensamhetsanlaggning/

Om samfällighetsföreningen bryter mot samfällighetslagen då? Ja det första problemet är väl att det inte går att uttaxera medel av medlemmarna för olagligheterna. Nekar någon så blir det inga pengar. Det andra är att de styrelseledamöter som genomför dessa åtgärder, alltså bränner samfällighetens pengar på olagligheter blir skadeståndsskyldiga mot medlemmarna. Och de revisorer som inte slår ned på detta inför stämman hamnar också i läget att bli skadeståndsskyldiga. Brott då? Jag kan brottsbalken dåligt men det ska nog gå att gräva fram ett brott där styrelsen bränner samfällighetsföreningens pengar utan lagstöd. Jag gissar att @klimt eller @cpalm kan brottsbalken bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.