P
Pelle Persson: 88* långböj alt 2x45* böj
2 svar · 1,7k läst
J
johanfa: Gör såhär: Ha plastmuttrarna utskruvade ganska mycket, men inte ända ut. Kapa slangen rakt och fint och skär/fila bort eventuella grader. Kör in slangen så långt det går i kopplingen och dra sedan åt plastmuttern... klart!
1 svar · 3,2k läst
Ö
Ölandstok: Vad är det för nackdel med att använda pex istället för prisol mellan pump och diskbänk i krypgrundsutrymmet? Kan man isolera RIR utvändigt med grå isoleringsrör (polytenskum) och på så sätt få bättre frostsäkerhet?
3 svar · 2,0k läst
S
Steffo57: Hej, Jag håller på att installera 3K brunn till vårt hus. Skall om något år även installera toa i uthuset, som ligger ca 30 m från huset och några meter lägre än både hus och trekammarbrunn. Har därför lagt ner en 50 mm PE slang som förberedelse för en pumpstation. Min fråga: Var är lämpligast att installera 50 mm PE slangen, direkt på 3K brunnen eller kan jag ansluta den på
0 svar · 2,2k läst
Carisma
Carisma: [citat] För det första tycker jag det är konstigt att de inte behöver åtgärda det. För det andra så är det ju så att det blir högre och högre krav. Även om infiltrationer (3-kammare) fortfarande anläggs på förhållandekraven är "normala" så är det fler och fler kommuner som ändå kräver minireningsverk eller fosforfällor som komplement.
14 svar · 3,1k läst
Carisma
Carisma: [citat] Här finns lite info. FANN VA-teknik AB Vad jag hört, så är det ganska dyrt att byta ut "kalk"-materialet i fosforbrunnen. Det håller (enligt bif. sida) 2-3 år (jag har hört 1-2 år), då man måste tömma brunnen på material, vilket innebär en extra tömningsavgift (tas inte av vanliga slamtömningsbilen, då fosfor-värdet blir för högt för kommunala reningsverket att ta hand
19 svar · 23,1k läst
J
jennil: Ok det blir alltså två avluftningar och 110 mm rör! Då är det bara att börja bila upp golvet. Tack kför alla svar! Jens
6 svar · 4,0k läst
hahel
hahel: Tack för svaren, jag hann dock köpa och montera brunnarna. Det blev purus (mest för att jag fick en sån monterad vid min förra badrumsrenovering) Vad gäller moneringen så var brunnens sidoinlopp placerat lite högre än den föregående så det blir att fixa fallet med förhöjningsring och flytspackel. /Håkan
3 svar · 11,8k läst
K
krille78: Måste måste du inte men du bör göra det om du drar rören förbi en ventilationsventil eller dyl. Använd ett fabrikat som heter climaflex. det fungerar utmärkt. Har det själv. Ja de är godkända. men jag tror att reglerna är på väg att ändras. Alla rör skall isåfall vara utbytbara, och då för du använda pex (rörirör) istället.
1 svar · 4,7k läst
K
krille78: Jag kan inte rekomendera att dra isär rören. kan bli problem med stopp om det är laggt med förlite fall. Tryck ihop rören. Har aldrig hittat ett problem med detta.
5 svar · 1,3k läst
M
Mats: Låter faktiskt rätt enkelt tycker jag. dagvattenledningen kopplar du till inloppet på brunnen. Sen ska den ha ett bräddavlopp så att den släpper vatten vidare till din stenficka när brunnen är full. Egentligen samma princip som på en 2 kammars avloppsbrun tex
1 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: Det finns dubbla klammer med rören på 40 mm avstånd så det är väl något att fortsätta med, 40 mm alltså. skarpa 90 gradersböjar är inte något att eftersträva, långa mjuka böjar under skåpen är en fördel. Lycka till Prototypen
5 svar · 4,0k läst
prototypen
prototypen: Göra om, göra rätt. Ja, det är nog bara att be rörkrökarn att kröka till den golvbrunnen rätt, eller flytta dörren. Jag skulle aldrig acceptera att kliva på golvbrunnen varje gång jag kommer in. Never! Prototypen
3 svar · 1,7k läst
F
Fishermansfriend: Ännu bättre.... bygga hela badrummet av rostfri plåt
2 svar · 3,7k läst
T
tjaboo: hallå. under diskbänken sitter en bit spånskiva som kranen sitter fast i som är vattenskadad och måste åtgärdas, men hur vanligt är det att vatten läcker ner mellan kranen och diskbänken ? har blivit en del ryckande i kranen på sistone då fastighetskötaren förstörde munstycket, kan det ha påverkat negativt ? nu när jag tittade på det så tittade jag även ner bakom skåpen och
0 svar · 2,7k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Antagligen just precis det som är felet. Sitter oftast i änden på röret i brunnen, ibland vid pumpen och ibland både och. Edit: Kan även vara en liten läcka i sugledningen. Att slå av pumpen när man åker därifrån är ganska klokt.
1 svar · 4,0k läst
prototypen
prototypen: Ejektorpump kräver dubbla slangar och då är väl EKKJ billigare, och pumpen blir billigare och det är mycket lättare att få igång systemet på våren. Prototypen
14 svar · 34,4k läst
S
snajdis: en ejektorpump är lite som ett slutet system returen ner i brunnen syresätts inte nånstans...
4 svar · 12,6k läst
N
nickep: Man ser helst till att skarvningar och spång blir med muffsida uppåt, d är ingen fara om alla bitar inte hamnar så, tex med en dubbelmuff är det ju stört omöjligt. Köp så mågna meter du behöver i den längden som får platts i bilen så kapar du och skarvar utifrån det.
3 svar · 3,9k läst
S
snajdis: känns lite onödigt att byta hela blandaren pga en backventil med tanke på att en backventil kostar 40 kr och en hyfsad blandare kostar 1500kr..
3 svar · 3,7k läst
S
synpunkter: Kanske var otydlig. Hade tänkt köra med väggbricka Rinkaby artnr 6250, och sedan kopplingshus Rinkaby artnr 6261 och sedan tappkran Rinkaby artnr 2591. Allt för att få en snygg och dold rördragning där kranen dessutom "sitter fast". Tänker jag rätt? Ett annat alternativ är ju att gå på med en vanlig klämkoppling direkt på pexröret och sedan kranen men det blir ju lite sladdrigt.
2 svar · 1,5k läst
L
Leffe: Visst kan man göra det själv, bara man ser till att följa kommunens bestämmelser. Framför allt gäller det markens beskaffenhet vid infiltrationsbädden. Jag blev tvungen att byta ut jorden mot en grus- och sandbädd. Markens beskaffenhet mäts genom att man gör en provgrop som fylls med vatten, så att man kan mäta merkens förmåga att dränera avloppsvattnet. Min mark innehöll för
5 svar · 15,2k läst
M
Mats: Det är en brunn som bara har en kammare eller avdelning i brunnen. Dvs egentligen en stor nedgrävd tunna i princip
1 svar · 4,7k läst
J
JesperS: Bara för att brunnen är borrad behöver vattnets kvalité inte vara på topp! Vi har för mycket järn (det blir brunt i ex toan), för mycket kalk (avlagringar), för högt PH samt att vattnet luktar illa (gaser i berget). Men med en bra reningsutrustning (15-20.000) blir det bra!
8 svar · 25,8k läst
J
jakim: Ok, ska jag komma upp med rören i väggen i kökena ochså?
6 svar · 8,2k läst
N
nickep: KV = kallvatten VV= varmvatten VVC = varmvattencirkulation S = spillvatten VÅ40 = ? DBA = DB brukar stå för diskbänk iaf. BL = blandare siffrorna står för dimensionen på rören.
1 svar · 7,2k läst
J
jon_h: Ett snabbt golvbruk av typen Ardex A34/A35 Mix eller Finja 460/480 är vad jag brukar använda. Finns många fler motsvarande produkter av andra fabrikat. Vad plasten har för funktion vet jag inte, men sannolikt ska den stoppa funktvandring upp i plattan.
3 svar · 3,1k läst
N
NaCl: Man kan både spränga och som du redan vet trycka med vatten, vilket troligtvis är det lämpligaste. Borrfirmor är oftast inte så intresserade av att fördjupa en brunn om de inte själv har gjort den (finns nämligen risk att man sätter grejerna om man har för stor diameter på borrkronan). En tryckning av brunnen är troligtvis det mest kostnadseffektiva. Men om du inte lider brist på
5 svar · 9,0k läst
J
jakim: [citat] Har ni alltså dom vita rören till varmvattnet och dom blå till kallvattnet?
4 svar · 4,6k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] Hmmm. Jag har också Sundsvall vatten... Har inte hört ett dugg om det. Kan kanske ha att göra med att jag inte har frågat :)
8 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.