Hej, jag har kanske en liten annorlunda fråga, det gäller vatten och rör så jag tyckte att frågan passade i detta forum.
Det är så att jag håller på att bygga mig en vattentank av akrylplast och till detta så har jag 2 nipplar, en för in och en för ut.
Nippeln har gängmåtten 1/4" och är en rörgänga. http://vcore.dk/shop/1-4-bspp-1097p.html

Det som jag skulle vilja veta är vilken storlek på gängtappen som jag ska använda mig av, vilken borr storlek och vart jag kan köpa verktygen.
Jag kan mycket lite om detta, så svar som är beskrivande skulle vara att föredra. :)
Väldigt tacksam för svar.
MVH
/Mattias

Ps. Behöver ni mer information så säg bara till Ds.

Tänkte du gäng direkt i plasten? Jag skulle inte våga detta.
Köp en nippel som passar istället och plasta in den. Då har du en gänga som du törs jobba med utan läckage.

Borra med 11,5 - 11,8 mm borr, gänga med tapp 1/4 rörgänga. ClasO kanske har grejor.

Bas vad ska man "plasta" med i akryl?

Protte

Hej, tack för era svar.
BAS: Ja det var så jag hade tänkt, läckage kommer jag att kunna fixa med någon fix eller O-ring om det skulle visa sig läcka.
Vad menar du med "en nippel som passar"?
prototypen: Har kollat på Clas Ohlson men hittar inga gängtappar för 1/4"

MVH
/Mattias

Edit: Akrylplasten är 8mm tjock, ville bara tillägga detta.

Nej Clas Ohlson har inte längre gängverktyg för rörgäng.
Jag kan mycket lite om detta, så svar som är beskrivande skulle vara att föredra.
Hur du än gör kan det vara på plats med ett beskrivande svar om gängor. Fler än du känner sig vilsna i gängornas värld. Där är kvarttum (1/4”) inte alltid kvarttum. Det finns avvikelser.

Antar att du har viss insikt i SI-systemet. Där är allt logiskt och förutsägbart. Där anges mått på diameter och gängstigning i mm. Dvs att diametermåttet avser yttergängans diameter på gängtopparna och gängstigningen avser avståndet mellan två närstående gängtoppar.

För tumgängor är det också rätt logiskt och förutsägbart så länge det handlar om maskingängor. På samma sätt anges yttergängans diameter men i tum. Gängstigningen anges däremot helt annorlunda. Där anges antal gängor per tum.

För rörgängor blir det än mer komplicerat. Där utgår man ifrån rörets innerdiameter för att ange dimensionen. Eftersom gängan placeras utanpå röret blir ytterdiametern på en R 1/4”-gänga betydligt större än 1/4”.

Bara för att ytterligare komplicera det hela, så används i dag knappast alls några rör som har innerdiametern 1/4”. Rörgängsystemet fastställdes i senare delen av 1800-talet. Det material och de rörtillverkningsmetoder som då fanns tillgängliga, nödvändiggjorde en betydligt större materialtjocklek än vad som behövs i dag.

Det fastställda rörgängsystemet låste rörets ytterdiameter. Bantningar i materialtjocklek måste därigenom ske genom ökning av rörens innerdiameter. I dag finns det knappast att uppbringa ett 1/4” rör som har just innerdiametern 1/4” (6,3 mm). De har i stället en innerdiam på nära 9 mm.

Gängverktyg för rörgängor brukar ha prefixet R med i beteckningen som R1/4”. En sådan gängtapp har då en ytterdiameter på ca 13,15 mm. Lämplig borr anges i min tabell till 11,8 mm. Inte många hemmapulare har tiondelsfraktioner på borrar över 10 mm. Valet skulle då stå mellan 11,5 och 12 mm. Jag skulle i det läget tveklöst valt 12mm. Det skulle bli rätt tunggängat om jag valt 11,5 mm.

KOB.

Helt rätt KOB, rörgängor är kul att förklara hur det blev så tokigt.

I mitt inlägg står det 11,5 - 11,8 och det har jag tagit ur "Handbok för verstadsmekaniker" 11,5 mm är toleransklass C och 11,8 för toleransklass A.

Om schattis vinglar lite med 11,5 borren så blir det nog lagom diameter. Innerdiameter på gängprofilen är 11,445 mm och det är plast som ska gängas så det känns lite fel att borra med 12 mm (+vingel), Nippeln som ska gängas i är 13,157 så med 12 mm borr så blir det bara 0,5 mm djupa gängor i plasten. Det känns lite fel.

Prototypen

Hej prototypen. Klart du har en poäng.
Om Schattiz väljer att borra direkt med 12mm borr, så stämmer ditt resonemang.
Det här med håldiameter för gängor är mer grannlaga än för de flesta andra hål.
Jag känner väl till fenomenet med att hål kan bli större än borret. Glömde helt enkelt att nämna det i mitt långa inlägg ovan.
Dock är det så att ”vingling” inte nödvändigtvis är största problemet för en nykter borrare. Mera vanligt är att borret inte är tillräckligt bra slipat. Är borret inte slipat så att spetsen är exakt centrerad, så blir hålet oundvikligen större än borret självt om man inte förborrat väl. Spetsen styr helt enkelt ut det ena skäret i borret utanför det nominella måttet.
Det är inte så ofta att ett något överstort hål ger problem. Men just i gängsammanhang med fina gängor är det viktigt att borret inte fått för stora yviga friheter.
Finns en bra bot mot överstora hål. Förborra med ett borr som är halvmillimetern mindre än det färdiga hålet. Då blir garanterat det färdiga hålet samma som borret oavsett hur felslipat borret än är.
Så blir det i vartfall för mej när jag är nykter. Även om jag råkar ha en 11,8 mm borr så borrar jag med 12mm när jag gängar med R1/4”.
KOB.

God morgon.
Väldigt tacksam för era svar!
Jag har nu iaf. försökt att få tag i en gängtapp som har måtten R 1/4" men utan resultat, har letat i flera byggvaruhus.
Jag försökte mig även på att gänga i plasten med 1/4" -nippeln genom att trycka hårt och vrida med en skiftnyckel, detta visade sig vara svårare än man kan tro då nippel hela tiden ville vrida sig åt något håll.
Så vart kan jag köpa mig en R1/4 gängtapp?
MVH
/Mattias Schatz

Då jag har företag så ringer jag bara till Ramströms i Härnösand, så fixar dom det.

Men en priv. prova med ahlsell m.fl.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.