Vad kostar det att borra efter vatten?

20k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Funderar på att bygga en mindre fjällstuga. Jag har extremt dålig koll på hur man löser vattenfrågan. Vet dock att det inte finns några borrade brunnar i närheten att ansluta sig till. Vet även att en fastighet i närheten har en brunn men tydligen är vattenkvaliteten långt ifrån bra. Återstår bara att borra eller? Om man väljer att borra, vad går det lös på? Då menar jag inte bara själva borrhålet utan den totala kostnaden för mig innan jag har rinnande vatten i kranarna.

Hoppas någon har en uppfattning om detta och kan vägleda mig lite.

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Socialstyrelsen har en liten broschyr om att borra/gräva efter vatten.

ca50.000 för borrning och pumppaket. Tillkommer ev. nedgrävning av vattenslang och arbetet inomhus.

3. M
    Medlem Nivå 1
  4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Jo, den länken är det. Förstår inte hur den andra länken kunde smyga sig in här. :surprised:

Den entrepernör som gräver för grund mm gräver även och lägger ned vattenslang, vilket gör att kostnaden blir liten.

Hur hade du tänkt göra med avlopp? Kolla med kommunen vad som gäller. Vattentoa är inte alltid tillåtet.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Avlopp...Ja, vet inte riktigt om jag förstår frågan men i detta läge blir det en trekammarbrunn.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: