Hej grundfos pumpen i min brunn har börjat ge upp, brunnen borrad 56meter, ska man välja ny ejektorpump eller som många rekomenderar dränkbar pump, nu står pumpen ute i brunnshålet, och rör in till huset är ca 30 meter, var köper man bäst billigast?

Dränkpump var mitt val. En enfas beroende på att den gamla kabeln behövde bytas för den hade bara tre ledare. Tog bort tank och tryckgivare i "pumphus" och flyttade in den i huset. Fick märkbart lägre elförbrukning mot den gamla ejektorpumpen.

Det verkar väl som att det är dränkbar pump som gäller idag. Alla annan teknink är gammeldags som jag har förstått det...
Sänkte själv ner en på 90 meter för någon månad sedan. Den verkar fungera hur bra som helst

Välj helst en trefas, en enklare mera robust motor. Och i normalfallet billigare

Prototypen

Ok har kollat runt lite, har förstått att jag bör ha en Grundfos SQ2 - 70, är det Rinkabyrör billigast,?

Svarar mig själv här, blev en ovanstående, och hade sån tur att jag hitta en sprillans ny på blocket komplett med alla installationstillbehör, för totalt 5000:- å nu går den för fullt , jäsingen vilket tryck ..*s*

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.