Har snart blivit klar med mitt nybyggda badrum och har nu införskaffat en Autoterm 200 vxa varmvattenberedare.
Eftersom jag inte vill placera den i badrummet och den inte ryms i angränsande pumprum ska jag bygga ut huset bakom pumprummet lite grann för att sedan dra vattenledningarna genom väggen till pumprummet.
Utbyggnaden kommer jag isolera ca 10cm väggar/golv/tak och golvytan blir 1,75X1.20

Jag tycker det är bättre att fråga lite för mycket än för lite så jag inte gör några riktiga tabbar så här kommer mina frågor:
1. Hur mycket värme behöver jag ha i utrymmet, räcker det med värmen från en glödlampa eller måste jag in med element?
2. Vad ska jag ha för vattenrör/slang mellan pumprummet och "Beredarrummet"?
3. Kompressionskoppling, är det samma som klämringskoppling?
4. Hur kan jag förhindra ev sönderfrysning vid ett strömavbrott?
5. Är det något annat viktigt jag bör tänka på?

//Stefan

Vad jag förstår så räknas utrymmet där man har varmvattenberedare som våtutrymme så de regler som gäller för badrum ska då alltså även gälla din utbyggnad. Tätskikt, ej gips osv...

Lite överdrivet tycker jag, så jag hoppas jag har fel:)

Nja, tätskikt på golv räcker, och en spygatt eller liknande. Vanliga väggar är okej.

Undvik glödlampan. Då håller några 1000 timmar (en av orsakerna)
Sätt dit en frostvakt på 500 W (tror jag de brukar vara på) den har inbyggd termostat.
Om du isolerar bra och ser till att det inte finns några luftläckor bör du klara ganska lång tid utan spänning på nätet. Använd PEX rör-i-rör. Det är billigare än koppar och enklare att dra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.