Vatten & Avlopp
DJ: Det är inga problem alls. Du har så stor innerdiameter i slang så det extra flödet gör inget på tryckfallet i slangen. Om flödet i pumpen inte räckertill gör det ju inte det med två slangar heller. Säg att du tappar vatten på tre ställen 0,45l/s totalt blir tryckfallet i slangen knap 1meter och det är ju inget ting. Emil
Göran.W: Hej den slangen är inte godkänd av boverker för vatten det är en PEM slang för geotermi system vilket man ser på att det är tryckt med orangege text på den vatten slangar har blå text. Skilnaden mellan slangarna ätr att den du har där har en gods tjocklek på 2,4mm och ett arbets tryck på 6,3bar medan vatten slangar har 3,2mm och ett arbets tryck på 10bar Skulle du få en vatten
Göran.W: Hej om det är tätt vid tryckning är min misstanke att skovel hjulet i pumpen kaviterar pga beläggningar eller någon skada på skovelen och då bildas det luft i pumpen, vilket jag råkat ut för. Om möjligt prova med en annan pump. Det kan ochså vara så att en ev läcka tätas när du trycker slangen med tryck luft med högt tryck testa med ett lågt tryck istället, ett inte helt
el_richard: ute givare bättre, om du skall ha den till golvvärme, annars behövs det bara ett motstånd som simulerar 20 grade eller likn.
Jocke_A: Kör på nr 2 sen när du har fixat kupan så är det bara att fixa resten.
Fundersam: hehe !hjärnsläpp där, klart man tvättar med kallvatten =)
nusse: Tackar för alla svar. Försökte med värme, och lite andra förslag, men bulten sitter där den sitter. Eftersom det inte skulle demonteras utan bar flyttas på, bestämde vi tillslut att den får sitta kvar, så bygger vi runt det istället...Tack ändå för alla svar!
Mb_Star: [citat] tack för svaret! kanske lika bra att använda den gamla vvb tillsvidare då och se om det funkar! vilken temp har du den på då?
Mats: Den får du nog byta ut. Har för mig att det krävs typgodkännande på 3 kamamre nu för tiden
perstr: OK, brukar handla Wirsbo-prylar från http://www.topvvs.dk som är lite billigare ändå faktiskt. Men de har ett ganska begränsat sortiment när det gäller kopplingar.
ByggaNytt: Det finns nog många sätt men kika lite här: [bild] http://www.pipelife.se/web/se.nsf/webtop/A46D970CA4CFA9D7C125727A00503D57?OpenDocument
Bodda: Bara nyfiken.. Var det ett sådant rör som du letade efter.. var det rätt?? //Bodda
Nallis: Dem vill även sälja det med friskrivningsklausul. det låter dyrt och krångligt så hoppar nog över det huset. har hittat ett annat fint nu när vi tittat runt. Men så svårt det här med hus när man inte kan något el vet vad man ska titta efter.
Bodda: Tack för snabbt svar... Jag kommer troligen tillbaka med mer frågor framöver...
Johan Gunverth: [citat] Rätt. Mässing måste det vara mellan galv och koppar.
dragkroken: Det är en svart gammal slang gissar på att det är en PEM slang 20 mm... Tack för upplysningarna.. mvh Dragkroken
apotekarnes: Tack för hjälpen! Nu är det bara att sätta igång.
Hoppfull: Är det någon som använder Aquastone som man hänger i holken för fosforfällning. Hur fungerar det för er och vart kan man köpa dom, verkar svåra att få tag på.
Pelle Persson: [citat] Jag vet inte hur många upprostade kärl jag har bytt under mina år i branschen, men det är inte ovanligt att dom rostar upp. RF kärl är bättre men dom angrips dom med. Slutet tryckkärl är absolut inget mek och är helt klart att föredra. Det enda som kan hända med dom är att luften läcker ut alt gummi bläran ger sig.
star9: Fick det o fungera nu! Tömde ur hydroforen på vatten o trycksatte den med kompressorn... Den var nog fylld med vatten, inget lufttryck alls.. Nu funkar det fint, bättre vattentryck än förut! Tack för era tips!
tompas11: Om du med "farligt" menar risken för mögeltillväxt så är förutsättningarna för att mögel ska kunna växa följande: För att mögel ska kunna växa krävs det vissa förutsättningar. Det ena är att temperaturen måste vara över +7 och det andra är att luftfuktigheten måste vara 85% eller högre. Dessutom så måste möglet ha tillgång på syre och näring. Syre finns ju i luften
kubakaj: Dimensionering av avlopp för ett hushåll skall man räkna på: 5 personer och vattenförbrukning 200 liter per person och dygn, alltså marken skall kunna infiltrera 1000 liter/dygn. Sedan beror det på hur bra material det är i backen. Skall man göra en infiltration så måste man göra en provgrop och ta ett prov på materialet. ( kommunen kräver det vid infiltration) En geoteknik konsult
Pelle Persson: Det du fick som svar hos vvs varuhuset stämmer mkt väl! Det är helt okej att annvända ordinära klämringskopplingar till wirsbro pex. Själv litar jag mer på en ren klämrings koppling är sk pex kopplingar med öppen klämring (jag har aldring varit ute för en slang som har släppt med klämringskoppling (VSH kopplingar) vilket är mer än man kan säga om pex kopplingar
Pelle Persson: jag hade utan tvekan kört på med rir, det finns fräsmaskiner och bra sågar till att köra spåren i betongen. Visst det är en aningen mer jobb men det blir så mkt snyggare med dold rörförläggning
007: Ok, då vet jag lite mer, tack för svaren! Eftersom det ligger ett avloppsrör parallellt med vattenledningen så måste jag väl då återställa rörgraven för avloppsrörets skull. Antagligen blir det svårt att sortera ut den befintliga skyddsfyllnaden från leran, så jag får nog åka och hämta ett lass.
andersmc: [citat] Om felet ska räknas som dolt fel gäller att det inte kan upptäckas vare sig av köparen eller säljaren. Om säljaren känner till felet är det inte dolt.
MatsT: Fick svar från tillverkaren att vid inkoppling som du beskriver Fotografen, så behövs inte plastbiten. Förstår fortfarande inte varför den ska vara där i vanlig installation, men kan jag köra utan med tillverkarens goda minne så är jag ju lugn. /Mats
phl: Be plåtis bocka till en genomföring åt dig. Min genomföring är av koppar där bottenplåten är bockad som en tegelpanna, och sedan går det upp ett rör i koppar som helt klär in själva luftningsröret som går upp en bit.