4 756 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
vart tar vattnet vägen
En fråga vi har sett att vattnet minskar i toaletstolen efter ett tag.
När man spolar fylls det upp till normal nivå igen ?
Förklaring ?
Är något fel ?
När man spolar fylls det upp till normal nivå igen ?
Förklaring ?
Är något fel ?
ok kan bara vara det eller
Kan även vara så att du får undertryck i systemet på grund av dålig avlopsventilation och då suger ur vattenlåset den vägen. Hur fort sjunker nivån? Undertryck kan ibland synas som gungningar i vattnet när det spolas i annat vattenlås.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Låter mer troligt än avdunstning. Känner igen fenomenet från min gamla BR.Snuttjulle skrev:
Skulle även kunna vara varierande lufttryck i avloppsledningen.
Hos mina föräldrar (med kommunalt avlopp) kan man, när det blåser kraftigt ute, se att vattenytan i kröken rör sig ca 1cm, i takt med vindstötarna utanför huset.
Detta medför att vattenytan sjunker, eftersom undertryck i ledningen gör att en del av vattnet pressas ut.
/ Fredrik
Hos mina föräldrar (med kommunalt avlopp) kan man, när det blåser kraftigt ute, se att vattenytan i kröken rör sig ca 1cm, i takt med vindstötarna utanför huset.
Detta medför att vattenytan sjunker, eftersom undertryck i ledningen gör att en del av vattnet pressas ut.
/ Fredrik
Vad kan man göra åt det då? Jag har just detta problem med sjunkande vattenlås på toaletten nere. Ska man prata med kommunen? Nu när jag kom efter dan var det tomt i vattenlåset och ingen har vart hemma, det blåser kraftigt ute.Tornhill skrev:Skulle även kunna vara varierande lufttryck i avloppsledningen.
/ Fredrik
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Det är ju bland annat det som är syftet med avluftningen på avloppet, att undvika att vattenlåsen sugs ut vid tryckskillnader. Vanligen så är det ju egenproducerade tryckskillnader i form av spolningar etc som kan suga ur vattnet ut andra vattenlås, men det kan onekligen vara värt att se så att avluftningen fungerar som det är tänkt innan man börjar meka med annat.Tornhill skrev:Skulle även kunna vara varierande lufttryck i avloppsledningen.
Klicka här för att svara