Om man önskar flytta diskbänken i köket till motsatt sida av rummet, hur löser man avlopp och vatten på bästa sätt? Det finns källarplan direkt under.

Någon som kan dra till med ett ca pris för detta?

Tack på förhand
//Marcus

Lika lätt som att fråga vad det kostar att laga till min GOLF från 79.

Protte

om du vill ha synliga rör i tacket på källar planet så kan du ju dra rören där och sedan borra hål upp till stället där du vill ha avloppet och vattnet annars får du ta och såga rännor för avloppet och vattnet i betongplatan om det är det om det är trä får du göra på samma sätt :) men jag vill inte säga något pris för det är olika från olika frimor och sedan vad matrialet kostar mm

Om jag skulle vända näst objekts kök så blir det ett rör rakt ned för där går avloppet ut ur huset, ca 2,5 m rör och ett T-rör.

Protte

förlåt om jag var otydlig men kort o gott så måste avloppet flyttas tvärs över rummet. Om man inte vill ha rören ner i källaren längst taket, vilka alternativ finns då?

Såga rännor i betongplattan, menar du i golvet då? Jag trodde att avlopp krävde en viss lutning per meter under hela sin transportsträcka och då går det väl inte att bila in ett rör i golvet?

Jag föreställde mig rör som går i väggen runt hela rummet.

Självklart så GÅR det att ta ner rören i källaren men saken är att rummet direkt under köket är planerat att inredas i framtiden.

Går det att komma nära en vägg i källaren och fälla in röret i väggen och sedan i källargolvet. Såga upp köksgolvet försvagar betongkonstruktionen på ett sätt som den ursprungliga konstruktören inte hade tänkt sig. Svårt med så lite information.
Lutning är bra, men det går en bit utan också.

Protte

Ska du ha skåp hela sträckan från det nya avloppet till det gamla kan du förmodligen gå med rören i sockeln till skåpen. Kan du öppna upp väggarna kan du även gå där...

en bit utan fall kan du ha det är väl inte så många meter du har tänkt att flyta elelr?

Och det är oerhört få bjälklag som är så tunna att man inte kan få plats med fall på ett tretumsrör som är några meter långt. Men som prototypen skriver, man måste se till att bjälklaget klarar försvagningen.

Något som man kan ha tur med är ju att i den väggen man vill ha avloppet är att rakt under eller på andra sidan väggen finns det alvopp och vatten redan. Man måste alltså se hur det ser ut i helhet innan man kan ge något typ av prisbild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.