Byggahus.se

Varmvattenberedare

1. J
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Har haft problem med att jordfelbrytaren har löst ut de senaste dagarna och efter lite felsökning så verkar det som det är varmvattenberedaren (VVB) som är boven i dramat.
    Den är från -73 och har haft tanken att byta den snart, dels pga att vid hård spolning av varmvatten så blir det rostfärgat och jag har misstänkt VVB har rostat.

Tills jag är hel säker på att det är VVB som är problemet så vill jag bli klokare på detta.

- Om man skall köpa en ny vad skall man välja, dyrare märkesvariant (t.ex. Nibe) eller budget (á la Bauhaus)?

- Finns det speciella faktorer att ta hänsyn till? (typ, material, ...)

- Vilken volym bör man ha? Den som sitter där idag är på 295 liter. Villan är 1,5 plans med källare och direktverkande elvärme.

2. J
    Medlem Nivå 9
    Får man koppla in VVB själv ...menar vatten delen?? Det elektriska låter jag en fackman göra

3. S
    Medlem Nivå 6
    Du bör kunna konstatera om det är beredaren genom att ta ur säkringarna till densamma. Om JFB inte löser ut efter detta så bör det vara beredaren. Detta förutsätter att beredaren är ansluten men 3- eller 2- faser utan nolla. Om nollan är ansluten så kan en utlösning av jordfelbrytaren ändå bero på beredaren, trots att säkringarna är urtagna. Är man elektrisk kunnig så kan man istället mäta upp jordfelströmmen.

De som installerar bergvärme behöver oftas inte sin gamla VVB längre. Det brukar därför finnas hyffsat nya 300 L till salu på Blocket. Det inga lagliga hinder för dig att göra VVS-jobbet, men du bör naturligtvis veta vad du ger dig in på.

Jag skulle köpa en ny säkerhetsventil. Om det inte hänger med en fräscht ventilpacket med back -, vaccum- och avstängningsventil så skulle jag köpa detta nytt oxå liksom blandningsventilen.

Om du skall handla delar eller ny beredare så kolla här: www.rinkabyror.se.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det är inte säkert att JFB sluta lösa bara för att du tar ur säkringarna, det kan vara kortis mellan nollan och skyddsjord (om nu nollan används). Mät om det är isolationsfel och mät om de olika slingorna i elpatronen har lika resistans.

Protte

5. E
    Medlem Nivå 1
    Så här gjorde jag när jag bytte beredaren i december:
    1) kollade med lokala rörfirmor om vilken sort/typ (emaljerad, koppar eller rostfritt) av beredare som passade i mitt område
    2) bestämde mig för en Nibe och kollade med rinkabyrör om de hade den beredare jag ville ha
    3) då rinkabyrör inte hade den beredare jag bestämt mig för hittade jag en annan firma på nätet: www.vvsonnet.se
    4) beställde på tosdag och fick levererat på måndag

Mvh/ Lennart

6. S
    Medlem Nivå 2
    Du har att välja på en billig utan reservdelar eller dyr ex.vis Nibe med reservdelar. Ska du bo en längre tid i huset är det nog ett lätt val eller hur?