K
KE: har en CTC Safir200 varmvattenberedera med elpatron bara ett par år gammal. Skulle dusha efter jobbet idag men inget varmvatten,öppnade upp o kolla lite och kunde konstatera att smält/kalk säkring hade löst ut. Enligt installationanvisning så kunde det vara kalk på elpatronen som löser ut säkringen. Nu till min fråga - Hur tar man bort elpatronen och rengör den ? Är det något som man
0 svar · 6,3k läst
D
drainsniffer: Har tyvärr inget bra tips, men som information hörde jag av slamtömmaren att slambrunnar med en konstruktion utan mellanväggar oftare har problem med slamflykt än modeller med mellanväggar.
1 svar · 4,5k läst
D
drainsniffer: Kan vara olika i olika kommuner. Miljökontoret torde veta vad som gäller.
1 svar · 6,4k läst
S
Skanssundet: Om man är fler än 1 person som ska dela vatten med någon krävs egentligen en vattendom, vilket är komplicerat och att många inte känner till detta. Inte ens byggnadsnämnden i de flesta kommuner. Istället för servitut kan man skapa en gemensamhetsanläggning där man fastställer vad man ska betala per år och vad priset är för att köpa in sig i detta. Detta ska godkännas av
6 svar · 7,5k läst
m97marro
m97marro: Hej, Trycket du anger svarar mot 1,47 - 8.34 Bar i kallvattenledningen. Vilket bara säger att ditt skåp kommer fungera bra i Sverige. Har du för litet rör till skåpet kommer vattnet rinna dåligt och det tar längre tid att fylla ett glas. 12mm rör räcker gott och väl. Det sitter dessutom säkert en flödes/tryckreducerare i skåpet för att du inte ska blåsa ur glaset ur näven då du
5 svar · 2,5k läst
perra i skogen
perra i skogen: Inga problem. Kom bara ihåg att öppna luckan ibland och titta på dom. :D;)
3 svar · 5,7k läst
·
pefo
pefo: Eftersom det inte kommer in något nytt vatten (huvudkranen är ju avstängd) så måste vattnet som ska rinna ut ersättas med något annat, i detta fall luft, som bara kan komma in samma väg som vattnet ska ut. Rören är så smala att det undertryck som uppstår inte orkar suga in nån luft. I ett hus med två plan kan man råka ut för att någon öppnar en kran på ovanvåningen när man
3 svar · 4,7k läst
F
Falubo: Hej! Hur mycket luktar det från ett mininreningsverk? Alla ni som har erfarenhet av minireningsverk oavsett fabrikat ,hur mycket luktar det på¨en tiogradig skala? Där ett är ingen lukt alls och tio är värsta tänkbara, typ när slambilen är och tömmer slamavskiljaren. Vilket verk grundar ni era erfarenheter från? Vad är det som i så fall luktar? Hur ofta yttrar sig ev poroblem? Ju mer
0 svar · 5,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det frostfria djupet beror också på vad det är för markförhållanden. Lerhaltig jord med mycket vatten fryser mer än sandhaltig jord där vatten kan rinna undan. Det finns också risk att rör och slangar kan röra på sig och i värsta fall gå sönder vid skarvar om det är starkt tjälskjutande mark. Även inom samma landsända kan det vara olika mått på frostfritt djup. Vi bor i ett
2 svar · 11,5k läst
S
stromd: Hej, Står i valet och kvalet att välja ett minireningsverk som helst skall rymmas i källaren (bergig tomt medger inte nedgrävning). Valet hittills står mellan BioCleaner 8 eller Biovac FD 5. Är det någon som har erfarenhet av dessa och särskilt då att ha dem i källaren? Supertacksam för kommentarer! mvh Olle
0 svar · 7,1k läst
M
mitthusbergby: Hej Vi, min syster och jag, har tre sådana här stolar med samma problem. Jag mejlade nyligen med Gustavsberg om dettta problem men svaret jag fick var att köpa nya ventiler. Det känns inte bra med tanke på att det troligen är ett tillverkningsfel som gör att knapparna fastnar. Betydligt äldre stolar fungerar ju hur många år som helst. Ni har haft tur som har fått hjälp med detta.
14 svar · 25,1k läst
A
andersmc: Om man monterat kopplingen helt rätt behövs det inte särskilt mycket kraft för att det ska bli tätt. Risken är (särskilt för nybörjare) att man har monterat kopplingen fel, kanske det är någon grad eller röret är deformerat, och det blir inte tätt. Då drar man hårdare och hårdare, och till slut går nånting sönder.
18 svar · 7,2k läst
oavvs
oavvs: gör det och jag hoppas att du får varmt snart // oavvs
5 svar · 1,6k läst
K
Kasch: Tack för alla tips!
5 svar · 11,4k läst
M
moddha: det vill säga, för tappvatten koppla klart hela systemet...provtryck sedan. skillnaden mot värme....dra rör, men innan du kopplar klart och gjuter in tätguckar och så, provtryck....sedan gör du klart. är det någon som har tips på vart jag kan hyra en provtryckare? bor ett par mil väster om stockholm. är det lätt hyrt kan jag provtrycka. men blir det knuxigt eller behov av en röris
10 svar · 13,1k läst
J
jflorin: Tack, skall kolla in det!
2 svar · 2,2k läst
S
saabstefan: Idag är ju avloppsrör i någon "mellangrå" nyans. Tidigare var de betydligt ljusare, nästan vita. När började man använda den typ av plast som är i dagens "mellangrå" rör? Det är en het diskussion i släkten om detta... Tack på förhand Stefan
0 svar · 4,3k läst
pefo
pefo: [citat] Risken är minimal om man ser till att alla lock på brunnarna håller tätt och att gallren i ventilationsöppningarna är hela.
17 svar · 18,4k läst
7
79:an: Med andra ord så borde man kanske byta beredare, har en 60liters från 1990 och en förrådsberedare på 190liter som inte funkar eftersom jag har lågtempssystem och värmepump som sitter i en annan byggnad med 2 rörs kulvert emellan. Eller är det nåt som en händig amatör skulle kunna skifta själv? Jobbar som industrimekaniker.
9 svar · 5,1k läst
gadeberg
gadeberg: Ja sant. Bara gjuta en platta och lägga på?
2 svar · 5,5k läst
gadeberg
gadeberg: Dagvatten rören behövs ej läggas så djupt. 40cm kanske. Jag hade grävt ut till diket. Är det bara regnvattnet du leder dit ska det nog inte vara några problem. Det är nog mer någon miljögubbe på kommunen som skulle säga nåt isåfall
1 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Aha, då förstår jag.
5 svar · 5,1k läst
N
nilsbertil: Hej! Jag ska bygga ut mitt kök c:a 4 kvm på murad torpargrund. Nu är det så att min dagvattenbrunn ligger 0,6 m utanför köket där jag ska bygga ut. Undrar om man kan bygga över den samt ha en inspektionslucka för åtkomst vid ev. slamsugning eller måste jag flytta ut brunn vilket jag tror jag måste? Har försökt kontaktat ansvarig/kunnig i kommun men dem är som vanligt på
0 svar · 3,9k läst
R
Roger Spontare: Jo, det låter ju inte omöjligt.. Det finns ju grejjer man kan koppla på högtryckstvätten och spola rent med har jag sett.. Någon som kan rekommendera en billig och bra? Jag kan ju öppna upp plaströret från köket och köra ner en sådan nära området med saltutfällningar.
3 svar · 3,0k läst
·
P
Pedda_P: Tackar för svar, nu fick jag de svar som frugan ville höra, nu skall den gröna fulingen kapas och smälta bättre in i gräsmattan :)
3 svar · 2,8k läst
M
moddha: jo, lite delar finns det ju kvar... :) väggbrickor, halvkopplingar, kulventiler, solenoider och säkert en massa mer skoj. men jag är med på vad du menar. att bygga något som håller bra kan man säkert utan problem koppla friskt med olika märken. på samma vis säkert blanda tätskikt och fixmassor... men om inte fabrikören godkänt det så blir det svårt att få ersättning den dagen det
8 svar · 6,8k läst
S
skropp: Fick tag på en skarvhyllsa förra veckan och det funkar jättebra. Tack för hjälpen!
7 svar · 8,0k läst
J
jenni.ankarsrum: Vad har bostadsrättshavaren för skyldighet om denne misstänker fuktskada i badrummet? (tex. lösa plattor i duschutrymmet...). - Mitt försäkringbolag (if) säger att det är upp till föreningen att undersöka hurvida det är en skada. - Föreningens försäkringbolag (Trygg Hansa) säger att det är upp till styrelsen att besluta hurvida skadan ska undersökas. Undersökningens kostnad ska
2 svar · 6,5k läst
Y
yens: ok, tack! jag köpte kopplingar till andra pexrör på hornbach för ett tag sedan, men då var hela snabbkopplingen i metall förutom där man för in pexslangen, den här helt i plast känns inte lika seriös måste jag säga... Då kör jag på med metallkopplingen!
2 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.