Byggahus.se

Hur rensa 70-tals golvbrunn?

1. N
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Vattnet i badkaret rinner ut väldigt trögt och när man duschar rinner det ut på golvet så stopp måste där vara.
    Det brukar ju vara en sån här vit typ sil uppe men sån finns ej så man kan ta ner handen lite men där är inget.
    Finns det nåt annat att göra el hur gör man? Stoppet måste ju sitta en bit ner.
    Vattnet är ju uppfyllt så man ser ju inte.
    Kan inget om sånt här så jag har ingen aning.

jag vet i en lägenhet fick vi stopp och då skruvade jag av det vita som sitter längs med golvet, men sen kom hyresvärden och han drog upp en vit grej en bit ner och där satt det smuts fast.

men så verkar det inte vara här.

2. S
    Medlem Nivå 6
    Om vattenlåset inte går att ta ur så har du nog en golvbrunn an gjutjärn. Tömm brunnen och kolla om det inte sitter en gängad propp i skiljeväggen som utgör vattenlås. Om du lossar proppen så kan du rensa utgående rör genom att stoppa in en rensfjäder i hålet.

3. N
    Medlem Nivå 7
    det var som en "stenklump" där och under all skit så satt där en vit plastplopp på som vi pillade väck. Så det kanske är gjutjärn det kallas.
    iaf ´när vi fick upp ploppen så satt där massvis med hår så den är nog aldrig rensad=) iaf inte av oss men nu har vi lärt oss något nytt och nu verkar det funka igen.