Vatten & Avlopp
jon_h: Om någon vill svara mer på frågan går det bra i någon av de andra trådarna i samma ämne. Jag låser denna. http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/74697-roergenomfoering-pex-roer-till-toalettvatten.html http://forum.byggahus.se/badrum/74629-roergenomfoering-vatten-till-toalett.html
Bergling: Nu har jag bara kollat på ett par av blandarna, men det verkar ju onekligen som att de är designade med en retro-look. Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet om ni är intresserade av någon av ovanstående modeller.
borge: För att vara övertydlig : se till att få hela vattenrör på den delen som skall byggas in så slipper du inspektionsluckor.
Åsa76: [citat] Tja, huset är relativt nybyggt 3 år gammalt och trä så vi förväntar oss rörelser. Det var anleding...
steelis: Den ligger på ca 50cm djup, jag har 100mm markisolering över slangen mellan pumpbrunn och infiltration. //Steelis
d_nilsson: Jag hade samma problem när jag dränerade om nu i sommar, fanns ingen chans att få in vattnet från brunnen längst ner i källartrappen in i dagvattnet så det fick gå i dräneringsröret. Dagvattnet ligger ju ovanfär dräneringsröret och golvet längst ner i källartrappen strax ovanför dräneringsröret. Innan jag valde denna lösning rådfrågade jag leverantören av
Bigfoot: Det är nog ingen fara för infiltrationen, i det här fallet verkar konstruktionen vara sådan att inkommande rör täpps till innan slammet spiller över. Proppen släppte i alla fall av sig själv efter lite vattenspolande.
prototypen: Med ett 50 talshus så är det troligt att det vandrar in fukt genom betongen, sitter det då fuktspärr så kommer fukten så småningom att trycka lös / förstöra fuktspärren bakifrån. Fuktspärren är för att hindra fukt från rummet att gå in i torr betong, men nu är det kanske mer fukt i betongen än i rummet. Hur som hellst så ar det viktigt att det inte kommer in fukt utifrån.
Travolta76: Nja, var då. Jag hittade inte... Letar vidare. [edit] Hittade det! Tack!
hecke: Jag mailade Biltemas kundservice för 3 mån. sedan angående att deras prisol rör ej var godkännda för inbyggnad och fick följande svar: [citat] Således skulle jag inte rekomendera någon att använda dessa rör.
prototypen: Jag har en IDO i verkstan och den har också en hopplöst trång krök/vattenlås, det är väl bara att byta. Prototypen
Staffans2000: Köp nya kranbröst med plastvred och packning till både vv . o. kv. så blir allt "fina fisken". Att kranvreden "kuggar över" är inget ovanligt när de börjar att bli lite svårstängda. Oroa dig inte för olyckskorparna på detta forum som kallar på hantverkare vid minsta lilla problem. Med sunt förnuft och gott om tid, fixas det mesta!
Pelle Persson: gör precis som du har tänk, dra ut 75 pp rör genom ytter taket
Mats: förlåt. Menade naturligtvis en med tät botten som jon föreslog men med någon/några ringar till ovanpå så att man får lite mer volym på magasinet. Gräver man ned det lite lagomn så får man svalt och gott vatten också
cim00of8: infiltration är en gamal teknik som antagligen inte kommer att tillåtas framöver. Naturvårdsverkets nya riktlinjer säger att det skall gå att mäta kavlitén på utgående vatten (dvs det renade) och detta går inte per def. med en infiltration. du får anlägga en markbädd alternativt köpa ett minireningsverk livslängd ca 20 repektive ca 50 år
andersmc: Jag har varit med om några stopp, och då var det en enkel regel: är det innanför tomtgränsen är det mitt problem, är det utanför så är det kommunens. Men i mitt fall var det enklare, för mitt avlopp gick rakt ut och anslöt till stamledningen under gatan. Om jag tolkar din ritning rätt så går avloppet inne på din tomt. Detta avlopp använder både du och din granne.
Monkey: Tack för alla tips, problemet är nu löst. Rost satt fast i rören från hydroforen. Så vi har vatten igen, men kommer att byta hydroforen ganska snart eftersom den hade gjort sitt invändigt. Vilken lycka att ha vatten igen :-)
gadeberg: Tackar för svar! Kan ju mcyekt väl kommit in lite skit som lossnat när röret gick av.
jzz: Hejsan, Jag klistrar in följande mail konversation. Tycker ni att priset låter rimligt? Det som ska göra är att att helt enkelt förlänga avlopp samt vatten längs samma vägg. -------------------------------------------------------------------------------------------------- Hej och tack för er förfrågan, gissar utan att ha varit på plats och tittat på ca 5000 kr ex moms inkl arbete och
prototypen: Här i Umeå med riktiga vintrar så kan det bli så mycket rimfrost i röret att ett 75 mm blir tätt. Jag har en gång varit tvungen att spola ett fyrtums GJ för att få luftningen öppen. Utan rimfrost räcker ett 75 utan vidare. Prototypen
Pelle Persson: 13bar på tapp sidan är föreskrivet i alla handlingar/provtryckningprotokoll jag har sett dom senaste åren. Jag följer alltid handlingar när det gäller mina bygge/arbetsplatser hur hemma pulare och alla andra gör bryr jag mig inte om
combato: Krumeluren, Jag har också tittat på WehoPuts 5, men har nu lagt denna lite åt sidan då det kändes som om driftkostnaden var lite högre än dom andra jag jämnfört, men det är ju det som leverantören angett så det vet man ju inte med säkerhet om det stämmer. Jag fick för några dagar sedan tag i ett dokument från "Region Halland" där alla kommunerna i halland skrivit in vad dom
gaia: OK, jag fick för mej att det var järn som var problem. Nu vet jag inte så mycket om driksvatten men den är i alla fall färsk vara och kan inte stå oklorerat hur länge som helst. Tänker mest på bakterier som kan bli glada att få extra tid och extra syre för att frödas i bubbelbadet i tanken ;) gaia
Staffans2000: Gå låss med en skruvmejsel,får du inte hål på brunnen finnes det ingen anledning att byta - såvida inte eventuella gjutjärnsrör som ansluter till brunnen börjar bli igensatt p.g.a. rost. Prova genom att hälla flera spänner med vatten i brunnen. /Staffan Oj oj. För sent ute!
Ken: Avluftningen går upp i taket, bara ca 1,5 meter från där röret till badkaret går till huvudstammen. När jag sen satte tillbaka vattenlåset så funkar det bra igen...
S3: Vassego. Tänk på att det är ettrörssystem när du kopplar in handdukstorken.
Ginflyer: Ett tips är att inte använda dasspapper av typen "Recycled - En Hel Bal För 16 Kronor". Detta papper bryts inte ner i vatten och lägger sig som ett lock på vattnet vilket gör att iallafall min trekammarbrunn sätter igen varvid det bara är att ringa sugarmannen. Jag kom på att man kan skjuta upp tömningen en aning om man luckrar upp denna sörja emellanåt. Ta en bräda och spika på en
Micke H: Jag kommer att kunna gräva djupt både inne i grunden och utanför. Det som jag inte riktigt bestämt mig för är hur jag tar mig under stenmuren. Det får kanske bli någon typ av mindre tunnel att lägga in fyllning, rör och markisolering i för att sedan återfylla. Känns som att gräva flyktväg :rolleyes: // Micke