Byggahus.se

Hur dra in vatten och avlopp?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på och bygger litet enkelt fritidshusoch det är snart dags att förbereda vatten och avlopp som ska färdigställas i vår. Det som ska göras nu är själva dragningen in under och in i huset. Vattnet ska i vår dras från grannens brunn och bara vara sommarvatten. Jag antar att man drar en slang under huset och sen ett rör upp geno golvet? Kan någon tipsa om dimensioner, kopplingar, tätningar?

Gällnade avloppet ska det grävas i vår, men även där ska vi nu lägga rören under huset och genomföringar genom golv upp till diskbänken coh vill gärna ha råd gällande dimensioner, kopplingar och tätningar. Hur noga är det med presisionen, vet ju inte på mm var diskbänken hamnar....
    Tacksam för råd!!

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Vatten drar man ofta i PEM-slang. 32mm är en vanlig dimension. Det finns kopplingar till. Tex har Rinkaby Rör ett stort sortiment.

Avloppet i marken är lämpligen 110mm markavloppsrör. Inne är det inomhusavloppsrör. 110mm från toa, 75 från golvbrunnar. Ett handfat kan klara sig med 50. Även där kan du kolla på Rinkaby.

Vad gäller precisionen så kan jag utifrån egen erfarenhet kan jag berätta att allt blir mycket enklare om du kan få upp avloppsrören på exakt rätt ställe. Noggrann planering i början spar mycket jobb i slutet.

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Väldigt sant där! Jag köpte hem ALLA delar och testade INNAN jag monterade och det blev super sen. Dvs inget satt fast innan rören kom dit för att vara säker. Det är svårt att måtta en gren/muff etc exakt. Tycker att en måttskiss bara säger halva sanningen, hela får man först med muggen/handfaten/avloppet i handen.

Glöm inte lutningen heller den är extremt viktig. Bästa är en jämn lutning mot brunnen då hittar inte smutsen några ställen att fastna på.