Byggahus.se

dåligt vattentryck och pulserande i ledningarna

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har lite funderingar kring min vattenberedare av märket oso. Är från 2004. När man har kranarna med fullt tryck så börjar vattentrycket att pulsera väldigt intensivt . Trycket sjunker efter 3-5 sekunder. Beredaren låter(pulserar mkt högt och står man i duschen som står brevid så pulserar duschslangen ganska kraftigt. Om man däremot vrider på vattnet med lågt tryck i början och ökar efter 20 sekunder så uppstår det inga pulseringar. Jag tycker även att trycket i kranarna är för dåligt i alla kranar på båda planen. Jag skulle vilja ha högre vattentryck och inga pulseringar vid öppnandet av kranarna. Enligt grannarna så är det mkt bra tryck i de kommunla ledningarna.

2. B
    Medlem Nivå 9
    Det skulle kunna vara blandningsventilen (överhettningsskyddet) i varmvattenberedaren som ställer till det.
    Kolla om det blir förändringar om du ändrar inställningen genom att vrida mellan + och - lägena.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Ger ingen skillnad om jag ändrar på + eller -. Har även öppnat luckan och ändrat temperaturen där för att se om det ger någon skillnad men märker inget.

Båda kranarna under beredaren är öppna på max. Sedan sitter det en liten ratt efter kranen bakom vattenmätaren. Vet inte om man kan rucka på den eller inte. Sitter hårt i alla fall. Övertryckskranen ovanpå släpper ut vatten i alla fall om jag vrider på den. Några fler tips?