Hej!
Har rivit ut köket i vårt "nya" hus. Problemet är att jag vill flytta avlopp och vatten det är förlagt i betong platta. Det är ett enplanshus med betongplatta byggt 1975. Har påbörjat bilningen till där jag vill ha avloppet.

Kan man ansluta avloppet se bild.

Vattnet tänkte jag koppla bort och dra utanpåliggande från tvättstugan. Måste man ta bort bef rör eller räcker det med att kapa dem och gjuta in dom?
 
  • Flytta avloppet1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytta avloppet2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytta avloppet3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
roblof skrev:
Hej!
Har rivit ut köket i vårt "nya" hus. Problemet är att jag vill flytta avlopp och vatten det är förlagt i betong platta. Det är ett enplanshus med betongplatta byggt 1975. Har påbörjat bilningen till där jag vill ha avloppet.

Kan man ansluta avloppet se bild.

Vattnet tänkte jag koppla bort och dra utanpåliggande från tvättstugan. Måste man ta bort bef rör eller räcker det med att kapa dem och gjuta in dom?

Jag antar att jag för bila ner ytterliggare runt 110 röret kapa röret . Sätta på en HTP dubbelmuff. Sedan skall det väl på en HTP böj 110X88. Efter det får man väl sätta på en HTP förminskning 110x75 eller kanske 110x50 till disk hon..

Går det att blanda HTP rör "gråa" och Mark avloppsrör "oranga"??????

Tips på vad jag skall använda för cement när jag skall gjuta igen hela härligheten?
 
du får inte bara proppa dina bef rör pga legionela mm som bildas i stillastående VA så du måste ta bort dem enda ner till rör stråket till T-koplingen om du har ett 20mm rörstråk får det bara sticka ut max 10mm från Tröret om du ska proppa det så mitt råd är att du byter ut T-röret bot en rak koppling.
du behöver inte ta bort rören i plattan dem kan du guta över men du måste propa dem från rör stråket.

sen det gällande avloppet så stämmer det du har skrivit, men ta en förminskning 110/75 först sedan där diskhon kommer vid 88 böjen så säter du en förminskning 75/50 för att minimera risk för stopp i ledningen och jag skulle bara dra med HTP rör men vist kan du blanda men markrören är dyrare för att dem ska tåla högre mark tryck.
 
du får inte bara proppa dina bef rör pga legionela mm som bildas i stillastående VA så du måste ta bort dem enda ner till rör stråket till T-koplingen om du har ett 20mm rörstråk får det bara sticka ut max 10mm från Tröret om du ska proppa det så mitt råd är att du byter ut T-röret bot en rak koppling.
du behöver inte ta bort rören i plattan dem kan du guta över men du måste propa dem från rör stråket.

sen det gällande avloppet så stämmer det du har skrivit, men ta en förminskning 110/75 först sedan där diskhon kommer vid 88 böjen så säter du en förminskning 75/50 för att minimera risk för stopp i ledningen och jag skulle bara dra med HTP rör men vist kan du blanda men markrören är dyrare för att dem ska tåla högre mark tryck.[/
 
Tack skall du ha :-)
 
varsogod är här för att hjälpa till
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.