8 366 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
koppling till toalett och tvättmaskin
Medlem
· ÖSTERGÖTLAND
· 14 inlägg
Hallå 
Renoverar och gör ordning badrummet och nu är det dax för vattendragningen.
Har en 12 mm matning till toaletten men undrar hur jag ska möta den 15 som finns på toaletten smidigast.
Ett tag tänkte jag en slang i metall för det var lite trångt, men nu verkar det bli att bocka.
Fixade en förminskning från 15 till 12 mm med klämmring jag tänkte använda men såg att det inte kommer täta då gängerna i förminskningen (15mm) var djupare än det som var på toaletten. Kommer alltså inte bottna utan det lär finnas 5 mm fritt för vattnet och ingen packning fanns med i typ gummi.
Nån som kan ge mig ett tips på om jag tänkt rätt?
Sedan undrar jag en sak angående tvättmaskin.
Har 15 rör som kommer ut från väggen och tänkte minska ner dom till 12mm för duschblandare och tvättställ.
15mm verkar dock vara det som är för tvättmaskinen?
Ska man ha ett t-kors upp med vatten från 12 rören med en 15mm anslutning?
Ballofix vore nog också bra så man kan stänga av för vattnet.
något tips??
Renoverar och gör ordning badrummet och nu är det dax för vattendragningen.
Har en 12 mm matning till toaletten men undrar hur jag ska möta den 15 som finns på toaletten smidigast.
Ett tag tänkte jag en slang i metall för det var lite trångt, men nu verkar det bli att bocka.
Fixade en förminskning från 15 till 12 mm med klämmring jag tänkte använda men såg att det inte kommer täta då gängerna i förminskningen (15mm) var djupare än det som var på toaletten. Kommer alltså inte bottna utan det lär finnas 5 mm fritt för vattnet och ingen packning fanns med i typ gummi.
Nån som kan ge mig ett tips på om jag tänkt rätt?
Sedan undrar jag en sak angående tvättmaskin.
Har 15 rör som kommer ut från väggen och tänkte minska ner dom till 12mm för duschblandare och tvättställ.
15mm verkar dock vara det som är för tvättmaskinen?
Ska man ha ett t-kors upp med vatten från 12 rören med en 15mm anslutning?
Ballofix vore nog också bra så man kan stänga av för vattnet.
något tips??
Medlem
· ÖSTERGÖTLAND
· 14 inlägg
Bäst vore kanske med bild men inga kablar för att koppla in det tyvärr.
Jo, utvändig gänga är det på toaletten 15 mm. Men ballofixen med inkommande vatten är på 12mm.
Tänkte bocka till rör som möter toaletten med 12 rör men då behövs en koppling så det går ner från 15-12mm.
Har nog två förminskning dock som jag tänkte använda för inkommande vatten till duschblandare.
Hmm.. verkar dock inte vara nån klämmring utan ser mer ut som en kona med packning.
Det var farsan som köpte sakerna så han borde veta.
Det jag menade med den andra kopplingen var att det var mycker mer gängor invändigt i kopplingen än som fanns på toalettens utvändiga gängor.
så den "bottnar inte". Fick för mig att det skulle börja läcka då.
Jo, utvändig gänga är det på toaletten 15 mm. Men ballofixen med inkommande vatten är på 12mm.
Tänkte bocka till rör som möter toaletten med 12 rör men då behövs en koppling så det går ner från 15-12mm.
Har nog två förminskning dock som jag tänkte använda för inkommande vatten till duschblandare.
Hmm.. verkar dock inte vara nån klämmring utan ser mer ut som en kona med packning.
Det var farsan som köpte sakerna så han borde veta.
Det jag menade med den andra kopplingen var att det var mycker mer gängor invändigt i kopplingen än som fanns på toalettens utvändiga gängor.
så den "bottnar inte". Fick för mig att det skulle börja läcka då.
nu förstår jag nog. då fins de två alternativ om de är utvändig gänga. de ena är en halvkopling de andra är en övergång invändig gäna. https://www.rinkabyror.se/ .. best.nr 4305 eller best.nr 3722 . så ser du dom två olika alternativen... om de nu är en 15R utvändig gänga som du har
Klicka här för att svara