Byggahus.se

Toalettavlopp

1. M
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon möjlighet att använda 75 mm rör till toa avlopp? Har 75 mm rör i golvet idag och vill montera en toastol där.. det rör sej bara om ca en meter..Sen går jag på med 110 mm

2. M
    Medlem Nivå 12
    Det går alldeles utmärkt, jag har använt 75-rör till två toaletter när det varit enda alternativet. Men man kan inte spola ned vadsomhelst tex kläder och blöjor...

3. F
    Medlem Nivå 1
    Kan säkert funka men de följer inte reglerna. kan vara värt att tänka på den dag ni säljer.
    Som ren amatör tycker jag de luktar dålt fel ( såvida ni inte upplyser om felet)
    Mvh Anders

4. oavvs
    Medlem Nivå 5
    man kan dra med 75 rör men då ska det vara en kvarn tillkoplad på muggen

5. F
    Medlem Nivå 1
    Med en saniflo kan du gå ner ända till 32 rör har jag för mej, kan man leva med den där lådan bakom toastolen så är de en väl fungerande lösning.
    Jag har en själv på en toaletterna i kåken, den funkar utmärkt men skulle inte vilja ha den i finbadrumet.
    Mvh Anders

6. M
    Medlem Nivå 2

Inte att rekomendera

Som sagt är det inte att rekomendera att ha 75 på toastol. Man får aldrig gå ner i storlek på en avloppsledning från tex 110-75. Det är som att be om stopp. Gör det ordenligt från början. Men visst kan det fungera men på en vanlig toastol så är det ju så klart en chansning.

7. oavvs
    Medlem Nivå 5
    man kan ju gå ner i dimension som jag skrev med en kvarn bakom toan :)

8. R
    Medlem Nivå 2
    Bör man nog unvika oavsett dimension;)

9. oavvs
    Medlem Nivå 5
    japp för annars så är risken stor att det lukat avlopp utanför huset pga stopp i pumpen vid pumphuset för avloppet hehe

långt hår topps och OB är förädiska för pumparna det tvinnar ihopsig och bildet ett långt rep och i värsta fall måste amn ha dykare för att rensa inloppet till pumparna XD det är inget trevligt sen är ju fettet i matlagning mm också förädiskt för det bildar stoa flak och i vissa stationer kan man gå på dem utan att rasa igenom så var försiktig med vad ni spolar ner det ställer til lett jävulskap för oss som ska ta reda på det

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Visst är det dålig sikt i många dykvatten här i landet men att dyka i bajs måste ju vara helt vansinnigt hemskt ;)

11. oavvs
    Medlem Nivå 5
    hehe japp och farligt