Vill koppla in ett badkar i ett duschrum som ska göras om.

Utgångsläget är ett rum där det finns en nischdusch med betongväggar på tre sidor där det givetvis sitter en brunn. Brunnen ska bytas ut , den är ingjuten i bottenplattan. På andra sidan en av betongväggarna men i samma rum vill vi sätta ett badkar men där finns det ingen golvbrunn. Där badkaret är tänkt att stå finns det en uppreglad mellanvägg med tvättstuga på andra sidan där det finns ett 50 mm avlopp från vasken.

Kan man möjligen ansluta badkarsavloppet till detta 50 mm rör? Vi funderar ev på att ha ett inbyggnadskar där vi kanske sätter det lite högre upp än de vanliga fristående. Vanliga avlopp från badkar är ju 40 mm så det borde väl gå lite fort att tömma karet i alla fall. Dessutom slipper vi ha en brunn under badkaret som måste rensas. Brunn finns ju i samma rum i alla fall eftersom det finns i nischduschen.

Det skulle underlätta mycket och vi skulle spara mycket pengar på rörisen ifall det inte måste bilas upp för en ny golvbrunn under badkaret. Ska man ansluta det måste man dessutom bila upp hål under/genom betongväggen mellan dusch/badkar.

Vad tror ni? Är det tillåtet? Vad kan man ställa för krav på rörisen att han gör? Hur blir det med vattenlås om man kan koppla det direkt på 50-avloppet.

Om du gör så så kommer som jag förstår det badkarets avlopp att sakna vattenlås. Så skulle jag inte vilja ha det. Arbetet med att bila i golv överskattas ofta, men det beror natrligtvis på hur det ser ut för övrigt. Det finns golvbrunnar med 50 mm utlopp, men jag vet inte om dessa är att rekommendera för badkar.

Det går att göra ett vattenlås med 4 st rörkrökar så då går det att ansluta till vaskens avlopp.

Protte

callel skrev:
Vanliga avlopp från badkar är ju 40 mm...
Det brukar vara ett 40 mm rör från badkaret till golvbrunnen. Efter golvbrunnens vattenlås brukar det vara 75 mm.

prototypen skrev:
Det går att göra ett vattenlås med 4 st rörkrökar så då går det att ansluta till vaskens avlopp.

Protte
Hur är rensbarheten när man gjort ett vattenlås med 4 rörkrökar? Jag kan iofs se till att krökarna monteras rätt närna vaskens avlopp så att de är åtkompliga (bakom ett torkskåp). Skulle det då bli stopp kan man väl alltid ta bort en krök o rensa.

Är det några problem annars med att inte ha brunn under badkaret? Ett inbyggnadskar ska ju knappast läcka ut vatten. Det är såpass lite fall som 1:100 som räcker för avloppet va? är cirka 1.5 meter till vaskens avlopp så då blir det bara ca 1.5 cm högra placerat badkar än om man haft brunn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.