J
jakim: Jag ringde Uponor och fick svaret att det inte går :(
1 svar · 4,8k läst
Nusnäs
Nusnäs: Hoppas bifogad instruktion kan hjälpa dig....
3 svar · 16,1k läst
·
F
fredric1980: Är tomten inte med i samfälligheten idag är det en strikt affärsmässig uppgörelse mellan dig och samfälligheten, jag menar du kan ju skaffa en egen avloppsanl. I mina ögon är det helt rimligt att du skall stå för kostnaden för ledningsdragningen mellan din tomt och samfällighetens närmaste anslutningspunkt. Du kan inte utan servitutsbeslut från lantmäteriet tvinga dig in i
3 svar · 3,7k läst
B
BAS: Du förlorar utrymme, el-energi och pengar om det inte är så att du annars skulle sakna varmvatten i bostaden.
1 svar · 3,4k läst
M
marr1977: Problemet löst, rörmokarna som drog avloppet utanför huset hade tydligen lämnat kvar någon rörbit och det var den som blockerade flödet.
5 svar · 10,7k läst
·
Nusnäs
Nusnäs: Aj fan du måste nog renovera blandaren och byta känselkropp och göra ren hela mekanismen. Jag vet inte om du snappar följande anvisningar annars får du kontakta Mora Armatur och få instruktioner. 1. stäng av vattnet och släpp trycket genom att öppna en kran 2. lossa tempratten 3. lossa tempöverstycket , nästa del efter ratten - lossas men skiftnyckel 4. dra försiktigt så
3 svar · 13,8k läst
·
J
jfernb: Jag har en Gustavsbergs-toalett med en Fluidmaster, den stänger inte ordentligt utan fortsätter fylla på vatten sakta men säkert. Nytt membran hjälpte inte alls. Finns det något mer att göra än att köpa en helt ny påfyllningsmekanism?
0 svar · 5,0k läst
Åsa76
Åsa76: Gå in på sigro.se och klicka dig till VVS så kan du se lite lösningar som är i enlighet med "Säker Vatteninstallation".
1 svar · 6,4k läst
J
jakim: Uponor har en plast bricka som man snäpper fast i dosan över kopplingen. Det är säkert så att det går fast jag tycker fortfarande att det ser trångt ut med tanke på att pexen ochså ska med ut när man drar ut kopplingen. Men nu begriper jag i alla fall hur det är tänkt att funka :)
7 svar · 7,4k läst
R
Reliner: Kommer du inte åt gamla betongröret utan omfattande rivning kan du anlita nån som vränger flexibla foder rör kanske inte det billigaste men smidigt. Ska du koppla på nya avloppet bör du kapa in ett gren och anslut med.
1 svar · 3,0k läst
·
B
bergstrollet: Ja, det verkar som om det är styrningen. För idag har den inte fungerat överhuvudtaget. Då är det en elektriker som jag ska ringa (inte rörmockaren som jag ringde idag).
2 svar · 3,2k läst
phl
phl: Har du ett RSK-nummer så kan du ju kolla med valfri webshop och se vad de tar för tanken. Jag vet att jag tjatar mycket om www.dinvvsbutik.se men det är för att jag är nöjd kund hos dem ;) Har de inte fästena, ring eller maila dem RSK-nuffrorna så lär de kunna ta fram ett pris till dig som är bättre än din lokala handlare.
1 svar · 3,2k läst
phl
phl: Det finns nog tyvärr ingen norm för hur detta är gjort. Golvbrunnen lär vara av gjutjärn och tål en del men jag hade ändå varit försiktig när jag plockat fram den med antingen en liten borrhammare eller bara mejsel och handslägga. Har du tur är den inte speciellt fylld och du kan tömma den på bruk/betong och använda den igen, har du otur är hela vattenlåset fullt med dynga och du
1 svar · 3,8k läst
J
jg10680: Jag har möjlighet att välja antingen infiltration eller markbädd när jag bygger mitt nya hus. Vilka för- och nackdelar finns med de olika systemen? Hur är det med livslängden och vilket system kräver mest underhåll? Tacksam för tips!
0 svar · 6,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag förstår inte riktigt vad du menar! Men! Om du visualiserar att du är en stor skit, som glider ner för en vattenrutschbana = avloppsröret så kan du själv räkna ut hur din rördragning skall utföras. Grundförutsättningen för en profetionell installation är enkel. Sålunda:Inga 90gr.horisontella vinklar. Minimifall, en procent. Maximifall, från en procent och upp. Bry dig inte om
2 svar · 6,8k läst
·
phl
phl: Då är det bara att ringa kommunen och be dem pynta för er kameranisse samt spolningen av era stopp ;)
15 svar · 80,5k läst
M
moddha: det är ju sant! jaa... får ta och fixa fram den där kompressorn. idag provade jag utan någon förhoppning alls att köra med "tryckluft på burk". he he, ja, den stod ju ändå där på hyllan så.... och det fungerade som väntat inte heller. he he he...
6 svar · 9,5k läst
D
duell: Tack för tipset!!! =)
2 svar · 3,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Rinkaby 1. sök på combiflex 2. sök HT rör
1 svar · 3,9k läst
Åsa76
Åsa76: Hej, Är det "standard" infästning på de vanliga blandarna man hittar i Sverige, typ Mora, FM, Hansgoethe..... Passar de alla kommoder, tex Kvick? Eller måste man kolla uppp vilka som passar ju den kommoden man har?
0 svar · 5,3k läst
S
spikers_corner: Tillslut fick jag tag på Lenox 100RG, en längre variant av 800RG. De tappar då inte tänderna i alla fall, för de har inga! :p Rekomenderas. Funkade bättre än både 14 och 18 tpi blad (som tappar tänder på löpande band). Men det gick inte fort ändå. 800RDG skulle kanske varit ändå bättre. http://www.lenoxtools.com/enUS/Product/Diamond___Recip_Blades.html. Det tog mig 3 timmar att
29 svar · 17,7k läst
·
S
spikers_corner: Jag köpte en Partner på Clas Ohlson för några år sedan , den ger ca 120 l/min. Motsvarar 30-9529 som de säljer nu. Den de säljer nu ger 135l/min => 8m³/tim. Jag har kört min pump med 75m 25mm slang vid ca 4m höjdskillnad utan problem.
1 svar · 5,4k läst
M
moddha: jag ställde samma frågor här på forumet och slutkontentan var att man provtrycker PEX när det används för värmegolv eftersom man då inte kör RiR och ett läckage skulle bli tämligen ödesdigert... för tappvatten har ju RiR den funktionen att läckage leds tillbaka till fördelarskåpet och via skvallerrör informerar husägare om "lite problem"... även om det nog inte är det
5 svar · 4,8k läst
S
-Sussi-: Jo såklart att vi helst skulle byta ut hela stammen, men det innebär ett ännu större renoveringsprojekt så det är inte aktuellt nu. Vi byter ut så mkt vi kan utan att riva hela huset =) Så jet-koppling o gjutjärnspropp är det bästa alternativet för oss? //Sussi
3 svar · 6,2k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Fyll det nya vattenlåset med vatten.
1 svar · 3,2k läst
J
jakim: I moderna installationer drar man ut ett avlopps rör på taket för avluftningen. Men det ska även funka med en vakumventil. Du kanske kan förlänga röret så du får vakumventilen uppe vid taket i garderoben i stället.
9 svar · 6,6k läst
D
Diggarn: Av egen erfarenhet så är det viktigt att CU-röret (prisol?) är helt rakt när det går igenom väggbrickan, annars blir det svårt att få till kopplingen. Dvs se till att den ev. 90-gradersböjen inne i väggen hinner plana ut innan den går ut genom väggen.
2 svar · 5,8k läst
D
Diggarn: Jag håller med, Jag har alltid blivit nöjd med det jag beställt från Rinkaby, även om det kan vara svårt att se märket. Brunnarna som jag beställde för något år sen var Jafo.
4 svar · 2,9k läst
L
lonmag: Hej, Min granne sa "vad den låter" - om vår hydrofor. Följde vår nya granne som har en ny "old-style" hydrofor i stål och den vari princip knäpptyst... Så nu från början..... I min mors sommarstuga installerades WC /ducsh för 4 års sedan och i samma veva en hydrofor. Ända sedan installationen har jag tyckt att det låter MYCKET,dvs ett HÖGT sörplande ljud så fort vatten sugs in
0 svar · 5,6k läst
H
hedde: Riktigt pinsamt blev det nu. Höll på o kollade nu ikväll för att försöka kolla vad som hänt. Ser då att reglaget (ratten) som man vrider på för att höja o sänka temperaturen är väldigt nervridet. :) Antingen så har barnen hittat den o sett det som ytterligare en leksak att leka med, eller så har vi kommit åt den när vi röjt runtomkring inför visning. Hursomhelst så vred jag
5 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.