3 126 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Legionella. Tappvatten utan VVC skall EJ isoleras?
Tänkte smacka på med extra isolering runt alla VV- och KV-rör (PEX), men i elfte timmen får jag reda på att varmvattenrör dragna inomhus bör inte isoleras om det inte finns varmvattencirkulation. Risken är att stillastående vatten inte kyls av tillräckligt fort, ned till 20C inom 8 timmar, vilket i sin tur skulle kunna leda till tillväxt av legionellabakterier.
Argumentet verkar mycket logisk, men å andra sidan när jag kollar VVS-ritningen så har konsulten markerat att alla rör ska isoleras. Hur ställer ni andra er i frågan?
Argumentet verkar mycket logisk, men å andra sidan när jag kollar VVS-ritningen så har konsulten markerat att alla rör ska isoleras. Hur ställer ni andra er i frågan?
Klicka här för att svara