Vatten & Avlopp
Peter&Elin: Jag menade nytt avloppssystem inte nytt hus. Någon aldre anläggning för BDT-vatten har vi tyvärr inte. Det enda som finns är septitank där toastolens innehåll hamnar. Allt annat vatten går rakt ut i någonstans. Troligtvis in på ödegården som ligger bredvid vår gård. Det är därför vi vill ha detta ordnat så snabbt som möjligt då vi inte kan använda dusch, diskmaskin eller
pbengtsson: Bild dröjer nog ett tag, då jag är på resa. Återkommer...
oavvs: då skulle jag köpa fmm eller mora i swe för ca 1500 det beror på lite vilken model du vill ha och var du köper den men om du köper mora eller fmm så har vvs firmor reservdelar hemma om det behövs en repration eller liknade
bstisse: [citat] Har också funderat på filmning Verkar summa sumarum som att det inte är ett luftningsproblem utan nåt slags skit i vägen, är trots allt 110 mm rör Har ökat spolmängden till max nu = 8 liter vatten istället för 4 liter (standard iflö) - få se om det håller i längden. Normalt sett är det inget problem men rätt vad det är brukar "proppen" slå till
stekka: Tack perra i skogen! I morse upptäcke jag en liten pil på en av anslutningarna....... Klart å betalt!!!
jakim: [citat] Tack. Jag beställer grejjerna där det blir billigast hade jag tänkt mig, snål budget... Men jag får väl gå in till nån butik och kolla på blandare och be dom förklara lite vilka delar som behövs. Jag köpte väggdosorna från Rinkaby och dom har även rörbitar som ska passa till väggdosan. Frågan är väl om dom passar i blandaren ochså. Måste välja blandare förs. :)
nisssse: Hej.http://www.vvs-boden.se/catalog/advanced_search_result.php?keywords=valco&osCsid=2d204adefe8a68e21cc05a25413f3fc8&x=1&y=4 Jag hitta mina solfångare i denna butik,har valco me. Niiise
Henke.P: Hej det finns ju även skärrings kopplingar som passar på sånna rör
Mangan: Skall byta från direktverkande el till fjärrvärme och vattenburen i mitt 1,5 plansus om ca 90m2. Byffirman som skall förse mitt hus med nya kupor har erbjudit sig att även montera element och dra rör till ett relativt fördelaktigt pris. Som jag förstått det kommer de "vanliga" gubbarna att dra rör och sätta element och sen kommer en VVS-kille från något annat företag komma och
BAS: Dina två rör är troligen ihopkopplade utanför huset.
phl: Det är precis det bemötandet jag alltid fått från FMM! Har både fått reservdelar och grejor som jag egentligen borde ha köpt i VVS-butik skickade till mig gratis. De är kanon, det samma gäller Ifö och de andra stora tillverkarna.
spocks_beard: R15 utvändig gänga är 21mm en 15mm klämkoppling utan mutters ände är 16mm, med hälften av stigningen på gängorna jämfört med R-sidan. Tror R-sidan har sk. VVS-gängor och andra sidan där mutter för 15mm rör sitter är mm-stigning. Klart slut :)
AKW: Tack för svaren, nu är det dags att få lite koll på golvbrunnarna. Funkar vanliga golbrunnar i plast när man lägger klinker eller skall man satsa på brunnar i rostfritt stål som gäller när man lägger klinker? Det är ju oftast det man ser i nyrenoverade badrum. Jag antar att brunnarna i rostfritt stål är dyrare och med tanke på att de sitter under kabin och badkar är det inte så
mattiasp: Jag har exakt samma åsikt som BAS. Jag gjorde något liknande för inte så länge sedan, och provade då en för mig ny metod. Först spårade jag i betongen med en 230 mm vinkelslip med diamantskiva och dammsugare. Det dammar som f-n ändå, även om dammsugaren tog det mesta av dammet. När spåren (3 st) var färdiga gick jag loss med bilmaskinen, men konstaterade snart att ett rejält spett
-MH-: Lite olika, men ett drygt varv efter att man har dragit ihop det med handkraft borde räcka, beroende å dimensione och fabrikat.
Tjacko: Nusnäs Du behöver inte bygglov men du måste kontakta komunen och få tillstånd att koppla på dig. Det kan dom ge muntligt över telefon
oavvs: kör det som blir biligast för dig i slutändan rökna på pris per meter fördigt rör för dem är lika bra båda koplingarna vad jag vet
IamI: Jag kommer naturligtvis att anlita en VVS firma, jag skulle inte sova gott om natten om jag visste att jag varit ansvarig för kopplingarna. Jag är mest intresserad av vilka möjligheter man har så att man kan planera hur ombyggnaden kan utföras, hur mycket man måste höja golvet och hur långt ifrån man kan ha tvättstället/toaletten. Men det är alltså inga problem att koppla in sig på
b_hasse: Tack för svaren! Det får bli PEX-rör med förminskningar eller klämringar. Jag tar bort några av koppar-rören från Vatette-kopplingarna och ersätter dem med PEX-rör. Jag behöver då inte köpa nya kopplingar, bara förminskningar, klämringar och muttrar. /Hasse
oavvs: man brukar bara sätta 88gradare vid anslutnings punkten till VW TS och till anslutinign för GB så sätter man 2*45 men som sakt så bör man sätta 2*45 istälet för 88gradarn på stamen
halvproffset: Var sitter packningen i en sådan blandare verkar vara något på vardera sidan men det är så vitt jag förstår smutsfilter och sedan verkar det vara en stor del på höger sidan som är reglerinsatsen samt kranhuvudet. se: http://www.oras.com/Sweden-Swedish/sparepartdet.htm?item_id=101&painike_id=1637&desc=Termostatblandare%20för%20dusch Är de svåra att byta tacksamm för tips
Rörmokarn: använd rir du, för slangen tål mer än koppar om det skulle frysa av någon anleding.
imported_peter: ok, det är alltså dem sakerna som han har pluggat rören som inte används för tillfället med... tack, då vet jag det...
Rörmokarn: jag har satt in många olika märken och tycker att alla fungerar bra, tycker inte heller att det är några problem att komma åt grejerna om man behöver göra service