Har en gammal ballofix som jag försökte stänga idag för nermontering av diskbänk. Tog en skruvmejsel och började gänga åt höger. Nästan på direkten kom en droppe ur gängan, vågade inte dra längre utan vred tillbaka skruven. Är den gammal och sliten eller gör jag något fel? der kanske är normalt med vatten i gängen? har bara sett ballofix tidigare med vred.
Gänga åt höger???
Om du menar att du med skruvmejselns hjälp vrider den lilla "skruven" på sidan av ventilen åt höger?
Om så. Vrid den bara ett kvarts varv så att mejselspåret står tvärs mot ventilen = stängd. (Längs med = öppen).
Läckaget är inte mycket att göra åt, annat än att byta ut ventilen om du kan. Det är inte säkert att den slutar att läcka när den åter öppnas - håll tummarna!
Staffan
Om du menar att du med skruvmejselns hjälp vrider den lilla "skruven" på sidan av ventilen åt höger?
Om så. Vrid den bara ett kvarts varv så att mejselspåret står tvärs mot ventilen = stängd. (Längs med = öppen).
Läckaget är inte mycket att göra åt, annat än att byta ut ventilen om du kan. Det är inte säkert att den slutar att läcka när den åter öppnas - håll tummarna!
Staffan
Kasjo!Staffan2000 skrev:Gänga åt höger???
Om du menar att du med skruvmejselns hjälp vrider den lilla "skruven" på sidan av ventilen åt höger?
Om så. Vrid den bara ett kvarts varv så att mejselspåret står tvärs mot ventilen = stängd. (Längs med = öppen).
Läckaget är inte mycket att göra åt, annat än att byta ut ventilen om du kan. Det är inte säkert att den slutar att läcka när den åter öppnas - håll tummarna!
Staffan
Staffan här säger precis hur de ska gå till, följer du det o lossar en mutter efter så märker du om den är stäng el inte, annars är de bara att gå på avstägningen innan denna ventilen och stänga den.
jag bestämde mig för att vrida hela vägen även om den blev lätt fuktad när jag vred väldigt lite. det kom ett par droppar ur gängorna men den gick till stoppläge men tyvärr så stängdes inte ballofixen helt. det rinner ur kranen när man drar på den
den andra balofixen satt stenhårt och godset var för klent. antar att det blir till att få föreningen att stänga av vattnet och byta båda
det tycker jag låter som en väldigt bra ide. Varför inte kolla upp om du har flera ventiler som kärvar och passapå att byta dom samtidigt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nu får jag väl på skallen, men varför har man dessa avstängningar överallt när de inte fungerar???
Protte
Protte
Kan hålla med protte. Det är ju egentligen en falsk säkerhet. För som allt annat så fungerar dom inte när man som mest behöver ha dom. Själv har jag riktiga kulventiler i metall med ett riktigt handtag att vrida på.Men då sitter dom iof i källaren där ingen ser dom.
jag skulle prata med föreningen och be att dem sätter in två kulventiler på inkomade rör till lägenheten för då slipper amn stänga av för alla på slingan och om nu när du har fått nya så ska du öppna och stänga dem lite då och då för då slipper du detta problemet men då måste du göra det regelbundet för om du skutar så ska du låta bli
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nu för jag väl på skallen igen, vad är det för skillnad på en kulventil och en ballofix?
Det ena tror jag är ett fabrikat (eller ett produktnamn, varumärke) och det andra är en produktbenämning.
Protte
Det ena tror jag är ett fabrikat (eller ett produktnamn, varumärke) och det andra är en produktbenämning.
Protte
