12 853 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Stödhylsa i alla kopparrör?
Ska plugga 1 varm och 1 kallvattenledning med klämringskopplingar. Rören är kopparrör med dimensionen 22mm samt 16mm. Rören installerades när huset byggdes 1969. Rören är utanpåliggande i en tvättstuga, vet ej om de är glödgade, halvhårda eller hårda.
Nu till min fråga: Kan man använda stödhylsor även om rören är hårda, eller används de enbart vid halvhårda och glödgade rör?
Nu till min fråga: Kan man använda stödhylsor även om rören är hårda, eller används de enbart vid halvhårda och glödgade rör?
Jag har lusläst dokumentationen för bl.a. Vatette-kopplingar, och det står ingenstans att det skulle vara något problem om man använder stödhylsor "i onödan" på hårda kopparrör.
Det enda negativa jag kan tänka mig är att flödet blir något sämre, men det spelar ju ingen roll för dig som ska plugga rören.
/Hasse
Det enda negativa jag kan tänka mig är att flödet blir något sämre, men det spelar ju ingen roll för dig som ska plugga rören.
/Hasse
Visst är det onödigt, men det är bättre med en stödhylsa för mycket än en för lite. Och det gör som sagt ingen skada. Jag har nån gång av bara farten stoppat i en stödhylsa i ett hårt rör, och det händer inget speciellt för det.
Tackar för snabba svar. Vad jag förstått så är det alltså onödigt med stödhylsa i hårda rör, men inte skadligt. Eftersom jag inte vet vad det är för typ av rör så kommer jag att använda stödhylsor.
10 Centimeter från där jag tänkt plugga rören, är det idag lödfogar. Läste att lödningar kan mjuka upp även hårda rör och att det där kan vara lämpligt att använda stödhylsor, vid nya klämringskopplingar. Finns det någon åsikt om hur många centimetrar ett hårt rör mjukas upp ifrån en lödfog?
10 Centimeter från där jag tänkt plugga rören, är det idag lödfogar. Läste att lödningar kan mjuka upp även hårda rör och att det där kan vara lämpligt att använda stödhylsor, vid nya klämringskopplingar. Finns det någon åsikt om hur många centimetrar ett hårt rör mjukas upp ifrån en lödfog?
Ingen åsikt, men antar att det blivit lite mjukare där det glödgats. Koppar är ju sån. Den hårdnar sedan vartefter som den böjs. Kör du med stödhylsa så har du ju både livrem och hängslen, vilket kan vara skönt när det gäller vatten.
Klicka här för att svara