Vatten & Avlopp
oavvs: man kan säga att den brikan bara är till för det estetiska utrycket i rummet :)
oavvs: man kan sätta distanser bakom klammern så att dem hamnar längre ut dem brukar bygga ca 10 mm för ajg förmodar att det är det du menar med rörfesten men om ag har förståt det rätt så har du så¨att röret siter fast i väggen och när du sätter på T röret så bygger det för lite för att du ska hamna i centrum på klammern är det rätt uppfatat?
v-g: Om du kommer åt den invändigt kanske poolduk kan fungera?
Valla: Har just nu en sjuk dialog med min totalentreprenör. Vid slutbesiktningen visade det sig att de byggt in vattencisternen utan slits, skvallerhål eller ångspärr - dvs skitit i Säker Vatteninstallation. I slutbesiktingen upptäcktes detta mycket bra av BM men det "råkade" hamna som en Beställar anmärkning dvs på mig (för att kakling inte ingick i entreprenaden och BM trodde det vara
oavvs: hehe ok då kan jag tänka mig att den satt fast lite också
phl: Prova först och främst med gummikopplingen (som för övrigt heter Fernco, tillverkaren alltså). Jet-koppling med stödhylsa i PVC-röret prövade jag på mina gjutjärnsrör från 67 och se nej, det fungerade inte. Jet-kopplingen är ganska "känslig" för diametern på röret och mina gjutjärnsrör hade lite mindre ytterdiameter och det gick inte att få Jet-kopplingen tät.
oavvs: det spelar ingen roll dem har samma funktin bara att amn i bland kan behöva 2muff om man inte har en muff på rör biten man ska använda båda sorterna fungerar lika bra det är abra att ta det som du tycker passar best i det tillfälet
pefo: Plastbrunnar har bara en fördel, de är inte så tunga att transportera. Btrf förankring så tror jag att få, om någon kommun skulle godkänna att man skippar det. Det är inte så att det bara är för att man skall slippa hitta brunnen på backen dagen efter slambilen har varit och tömt utan för att även mindre rörelser kan resultera i otätheter i rörskarvar mm.
oavvs: ring till din vvs firma och kräv att dem ska koma tillbaka direkt och lägga det i fall du ska inte acceptera detta och du ska inte behöva betala snickaren 2gger för isolering mm det får firma betala om du får dubbel tid på den biten som gäller avloppet och som sakt du behöver inte betala i förväg betala när jobbet är färdigt då har du ett bra påtrycknings medel mot firman och sen
Carisma: Uponors motsvarighet till ditt TS är ju komplett BDT-paket med moduler. Skulle tro att det ligger på ca 18.000-20.000 inkl moms ute hos grossist/återförsäljare. Men det bästa är ju att kolla med dem, så får du mer exakt pris.
BAS: Du vill nog värma vattnet från ca 12 till ca 37 grader C vilket är 25 grader C. Om du vill tappa en liter på 10 sekunder behövs en effekt på 4,1*1000*25/10=10 kW. Dubbla flödet =dubbla effekten. Det behövs alltså ganska mycket effekt om du ska duscha utan snålmunstycket på.
Schüler: Hej Jag har en kyl från electrolux men kolsyratvatten. Men det pyser ut mycket kolsyra när man tar vatten. Har hört att det är för högt tryck i ledningen. Finns det någon bra tryckreduserare som går att montera innan kylen?
snickarboden: Om det är ordvrängeri eller inte kan diskuteras men att dra el själv är enligt lag förbjudet medans det är fullt tillåtet att bygga om sitt eget badrum hur man vill (elen undantaget). Så visst är det frågan om certifiering och inget annat. Kan inte folk se företagens försäkringar som det viktiga istället? Det är trots allt det som skyddar konsumenten om något skulle ske? Och ett
knutte2: Hej Jag har lite funderingar efter att köpt en 60 liters hydropresstank till min vattenpump. Det sägs att en hydropresstank på 60 liter motsvarar en hydrofortank på 120 liter men är tveksam till detta efter att ha installerat min hydropresstank. Trycket i hydropresstanken var förinställt till 1,7 bar varför vattenpumpen starttryck skall vara + 0,3 bar dvs 2.0 bar, vilket jag ställde in
b_hasse: Jag skulle valt PEX redan från början! Mindre metall i dricksvattnet. /Hasse
fredric1980: När vattnet tidvis luktar ruttna ägg så beror det i regel på att det är svavelhaltigt. Sättet att få bort det är genom att syresätta vattnet.
Reliner: Finns företag som renoverar golvbrunnar. inte speciellt billigt men vet inte om det går att få tag på mtrl läpat för renovering av golvbrunnar som privat person.
oavvs: anars om man ska töma den så tar man bara bort koplingen inanför väggen så rinner vattnet ut
Carisma: [citat] Även om de inte lagerför det så kan båda ovan nämnda (och även Ahlsell) ta hem lösa 2 m3 tankar.
phl: Alla Ferncos kopplingar jag sett är godkända för ingjutning. Finns säkerligen kopplingar som inte är godkända för det men likväl förmodligen fungerar finfint nere i betongen.
Tapio: hej har instalerat nya rör i ela kåken och uppe i ena rumet så smäller och knäpper det titt som tätt.. blir lite störande..rörmokarn sa att det kan bli så när varmvattnet rinner igenom.. tycker dock inte att det borde låta så mycket.. nån som har erfarenhet av detta ? har även lgt golvvärme och där finns kalla fläckar som flyttar sig...kan det vara luft i golvslangen sa jag till
laan: Tack för svar. ... Kollade med återförsäljaren igår och han hävdade att det inte gick, så jag chansar inte utan får skarva på rören på sedvanligt sätt....
Hemmakatten: Ska du ha egen slamavskiljare eller ska ni dela på den också? Krävs i så fall också större modell. Som de andra skrivit, du måste ha tillstånd av kommunen och kommune skall besiktiga. skall du dela avlopp så måste lantmäteriet skriva ett servitut eller göra det hela till en gemensamhetsanläggning (troligast eftersom ni skall de kostnader och skötsel). Lantmätaren kostar ett antal
pefo: betong is king! ;) fattar inte varför man ska hålla på att rodda med plast och förankringar och annat trassel. och tro inte att slambilen återfyller med vatten när de tömt. kul och hitta brunnen på marken eller krunchad. jo det händer...
v-g: Nåt sånt ja. Tungt sediment lägger sig i botten på brunnen istället för att lägga sig i röret (iofs ska detta inte hända men....) Sen blir det avlagringar av smutsen osv.