4 252 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ballofix
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Hej
Håller på att renovera mitt kök och vill koppla av vattnet men upptäcker att
dom befintliga rören inte har någon avstängningsventil (Ballofix).
Åkte således och inhandla 2 st ventiler Rak 15mm.
Kan någon vilja beskriva hur jag kopplar på dessa....är det svårt.
Är livrädd när det gäller vatten och el.
Bor i villa ....och givetvis har jag kopplat av huvudvattenkranen först.
MvH
Hans
Håller på att renovera mitt kök och vill koppla av vattnet men upptäcker att
dom befintliga rören inte har någon avstängningsventil (Ballofix).
Åkte således och inhandla 2 st ventiler Rak 15mm.
Kan någon vilja beskriva hur jag kopplar på dessa....är det svårt.
Är livrädd när det gäller vatten och el.
Bor i villa ....och givetvis har jag kopplat av huvudvattenkranen först.
MvH
Hans
Hej
Menar du hur man sätter fast dem på rören?
1. kapa röret till lämplig längd.
2. Trä muttern över röret
3.Trä klämringen över röret (den lilla guldfärgade ringen)
4. tryck i ev. stödhylsa (om du har mjuka rör)
5. trä över ventilen(ballofixen) i botten
6. gänga på muttern med handkraft
7. Dra fast med skiftnyckel 1-1½ varv. (inte för hårt inte för löst)
Läcker det när du slår på vattnet så har du antingen dragit för hårt eller för löst. justera och prova igen.
/tripod- inte rörmockare men har dragit rör och kopplingar hela helgen
Menar du hur man sätter fast dem på rören?
1. kapa röret till lämplig längd.
2. Trä muttern över röret
3.Trä klämringen över röret (den lilla guldfärgade ringen)
4. tryck i ev. stödhylsa (om du har mjuka rör)
5. trä över ventilen(ballofixen) i botten
6. gänga på muttern med handkraft
7. Dra fast med skiftnyckel 1-1½ varv. (inte för hårt inte för löst)
Läcker det när du slår på vattnet så har du antingen dragit för hårt eller för löst. justera och prova igen.
/tripod- inte rörmockare men har dragit rör och kopplingar hela helgen
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Jag tackar för era väl formulerade svar.
Hans
Hans
Klicka här för att svara