Hej
Håller på att renovera mitt kök och vill koppla av vattnet men upptäcker att
dom befintliga rören inte har någon avstängningsventil (Ballofix).
Åkte således och inhandla 2 st ventiler Rak 15mm.
Kan någon vilja beskriva hur jag kopplar på dessa....är det svårt.
Är livrädd när det gäller vatten och el.
Bor i villa ....och givetvis har jag kopplat av huvudvattenkranen först.

MvH
Hans
 
Hej
Menar du hur man sätter fast dem på rören?

1. kapa röret till lämplig längd.
2. Trä muttern över röret
3.Trä klämringen över röret (den lilla guldfärgade ringen)
4. tryck i ev. stödhylsa (om du har mjuka rör)
5. trä över ventilen(ballofixen) i botten
6. gänga på muttern med handkraft
7. Dra fast med skiftnyckel 1-1½ varv. (inte för hårt inte för löst)

Läcker det när du slår på vattnet så har du antingen dragit för hårt eller för löst. justera och prova igen.

/tripod- inte rörmockare men har dragit rör och kopplingar hela helgen
 
Smörj gärna gängorna och konor med något smörjmedel så går det lätt och blir tätt.
 
Jag tackar för era väl formulerade svar.

Hans
 
Mikael_L
rogge_vvs skrev:
... något smörjmedel ...
Exempelvis?

Jag tänkte på konan = viss risk att det kommer i vattnet ...
 
Locherpasta fungerar utmärkt och det används till alla kopplingar som är "lintätade". Dvs ofarligt att få i vattnet.
 
Locherpasta är perfekt har du inte det så använd något som smörjer i sista hand spotta :p hjälper förvånansvärt bra
 
Mikael_L
Tack för tipset.
Jag skulle aldrig ha tänkt på att smörja skulle vara en fördel.

Locherpasta skall inhandlas när det börjar dra ihop sig till VVS-installationer ! :cool:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.