Hej!

Har ett ganska nytt avloppssystem med undermålig luftning.

Allt rinner ut i en trekammarbrunn och sedan vidare ut i infiltration.
Vi har medvetet väntat med att installera ordentlig klocka för luftning då vi ska renovera badrummet inom överskådlig framtid.

Men avloppet har funkat mycket bra ändå, med lite dålig luft ibland.

Men precis efter slamtömmning rinner våra avlopp mycket långsammare än annars.
Efter ca en månad efter tömning forsar de ut precis som de ska.

Vet någon vad detta kan bero på?

Stort tack på förhand
Fredrik

vad har ni för slags brunn??? Är det en i plast eller gjord av betongringar??? vet ni om det finns grundvatten ganska nära backen?? Min första tanke var att om ni har en plasttank och dom tömmer den. Då finns risken att om den inte är ordentligt förankrad i backen att den blir att flyta upp lite. Då får ni sämmre eller ingen lutning alls på röret närmast tanken. Och sedan efter ca en månad så har ni ju fyllt upp den med vatten och den har lyckats sjunka tillbaks till sitt ursprungliga läge. Är kanske värt en liten tanke iaf??

Hej!

Det är en plast tank, men den ser inte ut att ha rört sig alls tycker jag.
Lutningen från ett av avloppen som rinner trögt är väldigt brant. Jag skulle gissa på 2, kanske 2,5 meters fall.
På en sträcka av 6 meter.
Jag kan höra hur det porlar mer i tanken, men det rinner långsamt.
Samtliga rör är även 110-rör som är ilagda för ganska prick ett år sedan.

Väldigt skumt.

Mvh
Fredrik

Jag är ingen expert alls när det gäller detta, men vill bara flika in att till den plasttanken vi precis installerat vid vår sommarstuga finns det tydliga instruktioner om att man ska fylla med vatten efter slamtömning. Läs dina skötselinstruktioner och se vad som står där.

Hej!

Tack för ditt svar!

Vet du varför man ska göra det?

Tyvärr hittar jag inget om det i de få instruktioner jag fick av installatören.
Kan vara så att jag saknar några instruktioner.

Mvh
Fredrik

Samma här, vi köpte en plasttank på 2m3....Uponoor Low hette den tror jag...Står klart och tydligt att tanken skall fyllas med vatten direkt efter tömmning.

Men brukar inte slambilarna ha aggregat som filtrerar ut slammet och spolar tillbaks vätskan?

Hej!
Tack för svaren!

Faktum är att den låter ganska tom när vattnet porlar (justr nu väldigt långsamt) ned i den.
Troligen är den ganska tom.

Men vet någon vad detta skulle ha för inverkan?

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Hej!

Tack för ditt svar!

Vet du varför man ska göra det?

Tyvärr hittar jag inget om det i de få instruktioner jag fick av installatören.
Kan vara så att jag saknar några instruktioner.

Mvh
Fredrik
Har sett en tom tank som kom farande upp ur marken när grundvattnet steg. Jag (var tonåring då) tyckte det var ohyggligt komiskt, men det tyckte inte husägaren..

Hej!

Nej det låter inget kul att tanken skulle röra sig!
Vår tank verkar inte ha rört sig alls.
Men vad skulle annars fyllnaden med vatten ha för inverkan på att det rinner långsamt?
Borde vara någon fysiklag som jag missat tycker jag?

Mvh
Fredrik

Det som gör mig mest förbryllad är att du över huvud taget har problem med den lutningen. Det finns ju knappast någon chans att tanken kan stiga 2 m utan att du märker det, men däremot funderar jag på om du kan ha fått en konstig lutning på rören. Var du med när rören lades ner? Kan vara så att de ligger näst intill plant på en sträcka och att tanken stiger såpass att det sluttar uppåt igen precis innan det når tanken?

Hej!

Precis som du säger finns sträckor som jag tycker har lite dåligt fall.

Nedan ser ni en snabb (ganska ful) skiss jag gjorde över läget i genomskärning.

I huset till vänster finns 4 avlopp.
Disk och handfat i samma höjdnivå.
Toalett och dusch ca 80 cm lägre.

Det är främst dusch och disk det rinner sakta. Disk är längst bort till vänster.

Under huset löper det enbart 110 rör med något dålig lutning måste jag säga.

Precis mitt på hela sträckan kan det finnas ca 60 cm med lutning precis med 1cm fall.

Precis innan tanken ligger röret 60 cm också med lutning precis med 1cm fall.

Möjligen kan ju tanken ha rest sig någon centimeter varpå lutningen innan tanken nu rent av har bakfall.

En tredjedel av hela sträckan från tanken går ett 110 rör till ett kommande garage. Änden på detta pekar rakt upp i luften idag.

Efter tanken kommer infiltrationen på ca 7 meter som slutar i ett lufthål ovan mark.

Men rätta mig om jag har fel då jag säger att om jag häller vatten i slasken så borde det väl kunna rinna ned i röret, eller är det så att luften som då måste ut inte kommer ut pga av att vatten står still någonstans och blockerar?

Mvh
Fredrik

• vattenror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mycket lutning kan ju innebära att vattnet rinner iväg medans resten blir kvar i ledningarna?

Fast inverkar det på att vattnet står kvar i slasken.

Testade nyss att hälla 20 liter i det 110-rör som ska gå till garaget.
Det rann undan snabbt.

Men i slasken står vattent still ändå.

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Samtliga rör är även 110-rör som är ilagda för ganska prick ett år sedan.
Fredrik, upptäkte precis en sak bland det du skrev... Installerade du tanken och rören själv, eller gjorde entreprenör det? Isf, hur lång garanti har företaget som installerade det på sitt arbete? Du kanske inte behöver göra något alls själv om du har tur...

Hej!
Rören har jag dragit själv till 95% men tanken har en firma fixat.
De sade att utan avluftning komer det säkert bli en del konstigheter.

Men det konstiga är att det verkar som det konstiga bara håller i sig en månad efter slamtömning vilket förbryllar mig.
I alla fall var det precis likadant förra gången tanken tömdes, vattnet rann undan väldigt långsamt.
Seda, helt plötsligt rann det som vanligt igen.

Jag gissar att det är likadant denna gång.

Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.