Gjorde en djupdykning i mitt rörlager (http://web.telia.com/~u24805382/) och hittade denna gång ett gäng vattenlås i gjutjärn, till handfat. Den gamla varianten alltså som går från golv till handfat och har en knöl med två rensproppar på mitten. Emaljerade och fina i oöppnade förpackningar.
För det första, vad heter grejerna? Googlade på "vattenlås gjutjärn" osv, utan resultat. Finns det nåt retrovärde i dessa? Nån som använder de vid t.ex. renovering i gammal stil?
Eller är det bara att dumpa på skroten för lite kaffepengar? Synd på så fina grejer.
Glad midsommar!
/Q
2 919 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Emaljerade vattenlås, eller vad heter det?
-
-
Medlem · Västerbottens län · 17 597 inlägg 21 jun 2008 11:0821 jun 2008 11:08 #2
Jag vill då inte ha ett vattenlås i GJ, även om du betalar mig.
Protte -
Diversearbetare · Göteborg · 8 588 inlägg 21 jun 2008 11:13
Johan Gunverth
Diversearbetare- Göteborg
- Medlem feb 2005
- 8 588 inlägg
- 2 067 gillningar
- 232 bilder och filmer
21 jun 2008 11:13 #3Jag förslår att du koncentrerar dina ansträngningar till forumet "byggnadsvård". Jag skulle alla gånger köpt en gjutjärna-v.lås om det hade passat stilmässigt. Inget fel med dem om man tar viss hänsyn till vad man spolar ut i handfatet.
Gjutjärnsrör för avlopp har också fördelen med att vara helt tysta, men eftersträvar man enbart ljudkomfort i en ny anläggning finns poloplasts eller wavins sandwichrör i PP.
Liknande trådar
-
Golvbrunn eller direktanslutet vattenlås till avlopp för ett badkar
Badrum -
Är detta ett vattenlås eller saknas det vattenlås?
Vatten & Avlopp -
Tvättmaskin , före eller efter vattenlås?
Vatten & Avlopp -
Två handfat, ett eller två vattenlås?
Vatten & Avlopp -
Avloppslukt i badrummet. Är vattenlåset felmonterat, eller ens komplett?
Vatten & Avlopp