Vad är "bäst" att använda för typ av vattenledningar i ett nytt hus? Alla ledningar skall vara möjligt att inspektera. Endast dolda ca 20 cm i mellanbjälklag. Har en uppvärmd krypgrund där man skulle kunna dra ledningar. Alla vattenkranar är dock sammlade inom ca5m i huset. Två badrum och ett kök samt tvättstuga. Känns som plaströr skulle vara enklast?? Måste förstås vara något hyfsat snyggt i badrummen där ledningarna är synliga till stor del. Måste ledningarna vara isolerade överallt (utom i badrummen)?

Rör i rör är väl det vanligaste, finns både isolerade och oisolerade. När du kommer in i badrummet används kromade kopparrör normalt.
Jag hade förmodligen använt plusprisol i torpargrunden, lite lättare att hantera än rir och sedan kromat i badrummet.

Tjena,
om jag får bryta in med en relaterat fråga. Har också funderat på vad som är lämpligt för vattenledningar (kallt och varmt). Alla ledningar är inomhus, men samtliga med några få undantag ligger "gömda" (i skåpssocklar med mera). Har sett i min nyrenoverade lägenhet att man där kört med vad som verkar vara PEM-slang för både varmt och kallt direkt fram till tappkranarna.

Är det något problem att göra det? Eller vad kan rekommenderas som alternativ?

Det synliga (endast till WC och dusch) blir givetvis kromat, men för övriga ledningar, som kommer behöva gå lite sick-sack, skulle det spontant kännas tryggare med en oavbruten och flexibel plastslang än skarvade koppar-rör.

Har sett i min nyrenoverade lägenhet att man där kört med vad som verkar vara PEM-slang för både varmt och kallt direkt fram till tappkranarna.
Inte pemslang til varmvatten, den utvigdar sig och kan "öppna" kopplingar. Pemslang används i mark och til kallvatten ofta i grövre dimensioner.

rogge_vvs skrev:
Inte pemslang til varmvatten, den utvigdar sig och kan "öppna" kopplingar. Pemslang används i mark och til kallvatten ofta i grövre dimensioner.
Mjo, vad kan det vara i så fall? Det ser definitivt ut som en plastslang och har gröna anslutningar och grenar.

Ta en bild eller leta upp på nätet så får jag se. Gröna anslutningar låter inte som pemkopplingar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.