Jag har precis satt igång med dränering av huset samt att dra dagvattenledning.
(Det är ju så man blir mörkrädd när man tänker på att detta hus inte haft bortledning alls av regnvatten tidigare samt att dräneringen från...-45? är under all kritik:eek:. Dock var jag medveten om detta vid husköpet i vintras)
Det är en torpargrun (huset byggdes 1896) men det har byggts till en källardel för pannrum i efterhand. (Denna del är öppen in mot torpargrunden under huset)
Utvändigt på husgrunden vid källardelen går det ut som en liten fot upp till på den murade delen, strax under tänkt markhöjd. Jag ska nu lägga en fuktisolermatta på källardelen och funderar på hur man ska lösa det på bästa sätt.
Blir det så att jag ska lägga mattan över markhöjd och vinkla ut mattan längs med "fotkanten" och därefter längs med ner till grundens slut? Överst sätter jag förstås en kantlist.
Avslutar man mattan vid grundens slut - eller ska man göra nån speciell avslutning på mattan?
Dessutom är murningen fläckvis ganska lös och rasar lätt sönder om jag hackar på ytan och småstenar som är inmurade lossnar och gör ojämnheter i grunden, måste detta repareras innan jag lägger på mattan?
Många frågor, jag sökte i tidigare trådar för jag är övertygad om att ämnet redan finns men utan lycka, hoppas jag kan få några svar...