Vatten & Avlopp
zolher: Hej, det här har varit en jättebra diskussion... Har det fungerat bra med kallställningen för Dig som ställt frågan?
jakim: [citat] Jo så är det men ett koppar rör leder ju värme betydligt bättre än en termos. :)
oavvs: det som blir lättast är ju att dra avlopp och vatten tillsamans i golvet och sedan dra upp vatnet i väggen i badrummet för där förmodar jag att du ska ha ett tätskikt och då är det dumt att bryta det genom att dra upp vattenrören genom golvet och du om du ska dra det i golvet så fungerar rör i rör systemet väldigt bra
oavvs: det räcker att säta i en prop men smörj med glidmedel först
Washo: att rör firmor säger att ballofixer är samma sak som kulventlier va gäller funktion osv kan nog oxå bero på att de inte vill säga att "iktiga kulventlier" är bättre för då blir de ju arbetslösa så småningom...en tanke jag fick... typ skrota å köpa nytt istället för behålla å fixa.. the american dream ;P..ja ni vet va jag menar
jonas_b: Testar er lärda där ute.. Skall byta spillvattenrör och även dagvattenrör ut till gatan samtidigt som vi dränerar huset. Kommuen har nu skickat utdrag ut vattenkartan bla. Har lite problem att tyda den bara , hoppas på er hjälp. Se om ni kan tyda meningen/förkortningen? S vg (+24,11) V ök ( +24,11) R vg (+24,39) Kg + 25,69 DVG +25,20 tack på förhand! /jonas
oavvs: ok men om du användaer RIR systemet så använder du speciela böjar i plast som man fäster i vägen och sen utanför väggen kan du om du vil ha det lite snyggare en väggbricka som är kromad (bara föra tt det ska se snygt ut) men du borde inte dra upp rören i väggen om det är en yttervägg
callel: Jag har 15 R15 halvkoppling. Ska det vara så att man endast kan dra in den ett par varv på gängorna? Tycker att det känns som att man skulle vilja få in den längre men det klart, tätt blir det ju i alla fall eftersom man drar åt det, men det blir fult när man ser en halv centimeter gängor på kopplingen till kranen.
nattugglan11: tack för svar! Nu fick jag just reda på att jag fick avslag på mina vinsbyggnadsplaner. Ska be styrelsen diskutrera det en vända till kanske. Fast finns det fler svar på denna tråd så posta dem! Kanske en vacker dag blir det vind i alla fall!
Staffans2000: Allt. Men inte oljor och fetter tillverkade av råolja. Det torkar ut gummit.
BAS: Snacka med din rörpolare. Om han har behörighet att utföra arbetet han gjorde kan han intyga att det är rätt gjort. Nästa tips är att kolla upp med föreningen vilka krav de ställer på våtrumsarbetet. Ta sen in offert från flera håll. Du kan ju kolla in exempelvis brabyggare.se, spikifoten.se och proffsjobb.se Där kan du skicka in förfrågan som når flera hantverkare.
phl: Ska inte behöva has något "i armen". Tillverkarna av klämringskopplingar har monteringsanvisningar, följer man dem varken läcker det eller behövs efterdras. Låter som en klåpare har varit i farten vid din tillbyggnad ;(
robland: 1,5 bar över högsta tappstället är bara en rekommendation, kommunen är inte tvingad att leverera ett visst tryck. Det brukar alla kommuner skriva in i dras allmänna bestämmelser för va.
MatsT: Jag har ingen erfarenhet av denna prod, men är konservativt skeptiskt till nya revolutionerande produkter ;-) (inget rensbehov o ingen lukt, låter för bra för att vara sant, o då är det ofta inte sant ;-) Jag hade inte vågat bygga in utan möjlighet till access. Normalfallet är väl att man ändå måste ha god ventilation till inbyggda badkar (för att garantin ska gälla) o att lägga
Saxpy: [citat] Hade samma problem med min lite då och då. Tog rejält med tid innan jag klurade ut att det var att avloppsslangen ibland lyckades lägga sig lite knasigt och då tyckte väl tvättmaskinen att det var stopp... Efter att ha fixat till det och fäst upp slangen lite bättre än VVS-killen hade gjort fungerar den som en dröm...
sveing: Vilket filter köpte du från Aquagruppen? Fick en offert på Fec47-filtret för 17750 inkl moms. Men då är det dessutom avsyrande, tar alltså inte bara bort järn och mangan, utan ökar även Ph-värdet.
Tbergsten: I helgen lyckades jag hitta ett ställe till där det gick att skruva isär kraneländet och se! där satt det en klump drev, eller annat skräp, så nu är problemet löst! I Californien där jag bodde, är det kroniskt ont om vatten och folk låtsas som ingenting. Man tillbringar glatt en halvtimma med att spola rent uppfarten framför huset på helgerna. Suck. Tack till alla som postade med
fredar: Jag börjar luta åt utedass. Det är nog inte värt en kvarts mille att få "skita inne". Den goa och glada mäklaren bagatelliserade problemet med hänvisning till att kommunen känner till anläggningen och att slamsugarna har den på sin lista. Sedan bytte han raskt ämne till "Beautiful plumage"!.
Amarace: [citat] Fast det där gäller ju bara relativt moderna system, iaf till slutet på 60 talet i dom system jag sett så finns det inga avstängningar alls förutom på själva pannan/ackumulatortank. Bland annat i mitt eget hus är det så. Så där blir man ju tvungen att stänga det man kan och sedan ta smällen med att det ju kommer vatten.
Danne_83: Hittade en krom- samt metallbussning på Rinkabyrör som heter 10*8. Om jag fattar rätt så borde jag kunna skruva dit den på min ballofixkoppling och på det viset få allt att passa med mina 10mm pex-rör.
Gearhead: Jag kommer att gjuta nytt runt golvbrunnen enl min hemmagjorda gjutmall! Snackade med svärfarsan som är gammal murare och han sa att det blir kanon :-)